Бензинът е поскъпнал с 97% за 10 г.

22.02.2012 | 08:55
по статията работи: Петър Чернев
Хлябът, месото и сиренето поскъпват заради горивата
Бензинът е поскъпнал с 97% за 10 г.
Снимка: Булфото

Основните горива са поскъпнали двойно и повече през последните 10 години. В началото на 2003 г. литър бензин А95 е струвал 1,30 лв. В момента горивото се продава за 2,56 лв., т.е. най-масовият бензин е увеличил стойността си с 97%. При дизела скокът е с внушителните 125% - от 1,20 лв. на 2,71 лева. В същото време за последните 10 години в България се е акумулирала инфлация от 62%. Това показва, че ръстът на цените на горивата изпреварва поскъпването на живота.

Защо горивата поскъпнаха толкова? Основната причина за скока е ръстът на цената на петрола, който според обявени през м.г. данни на "Лукойл България” формира около 40% от крайната стойност на бензина и дизела. Ако през 2003 г. барел (159 л) петрол е струвал средно 28,85 долара, от началото на годината излиза около 115 долара. Номиналното увеличение  в долари е с внушителните 300%. Въпреки това през 2003 г. американската валута е струвала средно 1,73 лв., докато днес е около 1,47 лева. Така че в левово изражение поскъпването при петрола е 236%, изчислява вестник "Труд".

Освен петрола, акцизите също спомагат за увеличаването на крайните цени на горивата. Ако преди 10 години за литър бензин потребителят е внасял в хазната 45 стотинки, днес митниците прибират 71 стотинки за същото количество. А при дизела увеличението е още по-сериозно - от 33 на 63 стотинки за литър. Да не забравяме и ДДС, който е 20%.

Хлябът, месото и сиренето поскъпват заради горивата

Хлябът ще поскъпне поне с 10%, защото в цената трябва да се калкулира по-скъпото гориво. Разходите за нафта на производителите нараснали в последните месеци между 15% и 22%, в зависимост от икономичността на автомобилите и разстоянията, които изминават. Това обясни председателят на Федерацията на хлебопроизводителите Мариана Кукушева. В момента килограм хляб струва около 1,45 лв.

"Нищо добро не ни очаква в земеделието. ДКЕВР е на път да разреши поне 15% увеличение на природния газ, а това означава по-скъпи торове, а оттам или по-скъпа пшеница, или по-малка доходност за сектора”, каза от своя страна Ангел Вукодинов, председател на Асоциацията на зърнопроизводителите. Синьото гориво формира 50% от цената на торовете, а заедно с нафтата са 60% от себестойността на житото.

Наред със скъпия фураж по-високата цена на природния газ е фактор за скок в цената на пилешкото също с около 10%. Птицевъдите използват природен газ , за да загряват помещенията, в които отглеждат кокошките. Поскъпването на царевицата и зърното, които използват за фураж на птиците, също в някаква част се дължи на горивата, каза шефът на браншовия съюз Иван Ангелов.

Млечните продукти в България ще поскъпнат средно с 4-5%, обобщи шефът на Националната асоциация на млекопреработвателите Диляна Славова.

По думите на Константин Стаменов, председател на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК), положението в тежката индустрия е отчайващо. Причината е, че поскъпването на горивата се съчетава и със запазване на цените на крайните продукти на същите нива, както миналата година.\

Превозвачите не смеят да увеличат цените

Въпреки поскъпването на горивата, повечето превозвачи стискат зъби и не смеят да вдигнат цените на транспортните услуги по най-различни причини. От БДЖ казаха, че за да пипат цените на билетите, трябва да има и инфлационно натрупване. Товарните превози пък се приватизират в момента и не е удобно тарифите да се променят.

Според шефа на автобусните фирми "Етап Адресс” и "Груп” Галя Топалова поскъпването на автобусните превози в началото на февруари с 5-10% не може да покрие повишените разходи, но пък и клиентите не могат да поемат по-голям ръст на цените. Шефът на "Карат-С” Миролюб Столарски се оплака, че автобусите са празни. "Няма как с 8-9 пътници да ни излезе сметката. Но се надяваме през лятото да компенсираме загубите”, каза той.

В авиацията горивото съставлява само 20-30% от всички разходи.

"Подписали сме договори с туроператорите миналата есен, когато керосинът бе по-евтин със 100 долара на тон. Промени обаче могат да се правят само при много голямо поскъпване на горивото”, обясни шефът на "Бългериан еър чартър” Филип Мустаков.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...