Данъкът за ползване за лични нужди на служебни активи се декларира до 14 февруари. Това става чрез подаване на месечната справка декларация и дневниците за покупки и продажби пред Националната агенция за приходите (НАП). Указанието за прилагането на този режим е публикувано на сайта на приходната агенция и ще бъде изпратено на всяка фирма, която е част от ДДС системата.
Указанието третира и случаите, в които при покупката на даден актив е известно, че той ще се използва единствено за лични нужди и за покупката на стоката не е ползван данъчен кредит. В тази хипотеза от компаниите не се очаква да начисляват ДДС месечно, след като не са ползвали данъчен кредит.
В случаите, в които стоките ще бъдат използвани едновременно за фирмени и за лични цели, съществуват 2 възможности. Едната е приспадане на данъчния кредит изцяло, като ДДС се начислява за личното ползване на стоката. Другата предвижда ползване на данъчен кредит в пропорция, съответстваща на съотношението лично - служебно ползване на стоката.
Регистрираните по ДДС компании могат да създадат собствен механизъм за разпределяне на разходите в зависимост от степента на използване на съответната стока и/или услуга за лични нужди.
От приходната агенция отбелязват, че фирмите имат свобода да изберат критериите за прилагане на този механизъм, но това трябва да стане предварително, като документът, който регламентира механизмите на разпределение на разходите, трябва да е достъпен при извършване на проверки и ревизии от страна на НАП. При едновременна употреба за фирмени и лични цели на недвижим имот, например, база за разпределяне на направените преки разходи би могла да бъде площта в квадратни метри или време на използване, отчетено в часове/дни или комбинирана между двете бази - например стая в хотел, която се използва както за настаняване на гости на хотела, така и за лични нужди на собственика, поясняват данъчните.