С 15% по-малко туристи от Европейския съюз са посетили страната ни през първите осем месеца от годината. Намалението се наблюдава от ключови пазари за България като Германия, Великобритания и Скандинавските страни. Това сочат данните на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
Общият спад за първите осем месеца е 5,7 на сто. От Европейския съюз спадът е 15,5 процента. За първите осем месеца отстъплението на германски туристи в България е 10,4 процента, спадът на румънския пазар е 17,8 процента, Великобритания има спад от 24,4 процента.
От АБТТА заявиха също, че сумата, която икономическото министерство е отделило за медийна туристическа реклама за първите 7 месеца на годината е под 50 000 лева. Около 200 000 лева са дадени за външна реклама, а нито лев не е отделен за интернет реклама.
Липсата на реална рекламна кампания извън страната е една от причините за спада на туристи у нас през тази година, смятат от Асоциацията.
Според председателя на АБТТА Байко Байков най-големият пропуск на държавата е липсата на адекватна туристическа рекламна кампания на външните пазари, което може да даде още по-сериозни отражения в бъдеще.
"Трябва да се отбележи, че за медийна реклама извън страната в това число вестници, радио и телевизия са изразходени 49 732 лева. Това е бюджетът, който нашата държава е изразходила за подкрепа на българския туризъм зад граница. Считаме, че това е изключително неглижиране на бизнеса“, посочи той.
По думите му нито един лев не е отделен и за интернет реклама през годината. България все още остава извън всички социални медии като Facebook и Youyube, което според Байко Байков показва пълното неглижиране на туризма от страна на държавата.
"За електронно присъствие ние сме отделили нула лева, тоест България не съществува в електронна среда в този професионален контекст така, както съществуват други пазари", каза той.
На този фон Байков цитира бюджета на Македония за реклама – страната е похарчила 70 хиляди евро за външна реклама, а заложеният бюджет за интернет реклама е между 300 и 400 хил. евро.
От АБТТА също така подчертават, че не са вложени средства и в маркетингови проучвания на пазарите преди да бъдат изготвени рекламните материали, които представят страната ни.