Автор на статията: Ивелина Георгиева ( ivelina.georgieva@3bay.bg )
Близо 60 на сто от българските фирми очакват ръст на приходите от продажби в чужбина. Това сочи проучване на Европалати (Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати) сред 70 000 фирми в Европа, представено на пресконференция от Българско търговско-промишлената палата (БТПП). 60% от българските фирми очакват ръст на износа си през 2012 г.
Сред страните от ЕС България е на челните места с оптимистични очаквания да се подобри бизнес климатът. Над 30% от нашите фирми са на мнение, че приходите ще се запазят на тазгодишните нива, а спад очакват 13 на сто от анкетираните.
Председателят на БТПП Цветан Симеонов смята, че българският бизнес трябва да гледа към големите пазари, каквито са Бразилия и Аржентина. Има големи възможностите за увеличаване на износа ни към Азия и Арабските държави, съобщи iNews.bg .
"Арабските държави са платежоспособни, а в Либия например има нужда от много услуги, каза Симеонов.
По индекс на ниски данъци и реформа, България е на седмо място в света между 67 държави.
Има сериозни притеснения в очакванията на бизнеса за заетостта в страната. В този показател няма оптимизъм, тенденцията е към стагнация и спад, изтъкна Цветан Симеонов.
Няма ръст и в очакванията на българския бизнес за увеличаване на инвестициите. Очакванията на бизнеса са даже негативни в това отношение, посочи експертът. Той подчерта, че страната се нуждае от допълнителни мерки за привличане на инвестиции у нас.
Основните недоволства на инвеститорите са от често сменящото се законодателство, корупцията, лошата работа на администрацията и съдебната система.
За да се подобрят инвестициите и пазарът на труда държавата трябва да подпомага финансово фирмите при участието им на панаири и изложби в страната.
Държавите, които са с добри икономически показатели, плащат частично участието на чужди фирми от други страни, които са дистрибутори. Пример за такава практика Симеонов даде с Китай. Според него, ако се въведе тази практика, тя ще докара дистрибутори от развитите страни у нас.
"Много по-скъпо е да се плати на 10 фирми, които да отидат на изложение в чужбина, отколкото на трима големи дистрибутори, които да видят българските фирми тук", коментира в заключение Цветан Симеонов.