Националната агенция за приходите (НАП) е събрала 14 милиона и 700 хиляди лева от длъжници само за месец след телефонно обаждане или изпратен SMS, съобщават от ведомството.
През август приходната агенция започна пилотна кампания за уведомяване по телефона или с есемес на 538 фирми и физически лица за неплатени в срок задължения. Това са текущи дългове, предимно ДДС на фирми, които са декларирали данък за внасяне в бюджета, но не са го платили в законния 14 дневен срок. В 90% от случаите експертите от кол центъра на НАП са се свързали с длъжниците по телефона.
Изпращането на SMS се оказа много ефективен и евтин способ за събиране на просрочия. Цената, платена от НАП за едно текстово съобщение е 3 стотинки, а средният дълг на един длъжник, внесен след напомнянето по телефон или с текстово съобщение е 27 320 лв.
Най-много плащания са постъпили от длъжници на териториалните дирекции на НАП в Пловдив - близо 2,5 млн. лв., Варна- 656 000 лв. София 582 000 лв. и Бургас 578 000 лв.
На длъжниците, платили след напомняне по телефона или с текстово съобщение, не са налагани обезпечителни мерки (запор на банкови сметки или заплати, възбрана на недвижим имот и др.), нито са
образувани изпълнителни дела за принудително събиране на неплатените в срок дългове.
От НАП съветват всяка фирма или физическо лице да потърси контакт с агенцията възможно най-скоро след като установи, че има финансови затруднения и не може да плати данъците и осигуровките си.
Законът дава право да се договори плащане на части или да се отложи внасянето на дължимите налози след представяне на обезпечение.
Допълнителна информация за възможностите за разсрочване или отсрочване на публични задължения може да се получи на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор от цялата страна.