През последните години образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението
с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование.
Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.7% през 2004 г. на 22.4% през 2007 г. и достига 22.8% през 2008 г. Делът на населението със средно
образование се увеличава от 50.0% през 2004 г. на 55.1% през 2007 г., а през 2008 г. е 54.8%. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява от 28.4% на 22.6% през
2007 г. и на 22.5% през 2008 г. Това означава, че понастоящем 77.6% от населението в най-активната за трудова дейност възраст (25 - 64 г.) е със средно или висше образование. Това сочат публикувани
днес данни на Националния статистически институт.
Измененията в образователната структура на населението показват основния резултат от функционирането на образователната система и отношението на младите хора към образованието. Относителният дял на
младежите на възраст 20-24 години със завършено най-малко средно образование е 83.5% за 2008 година. Положителна тенденция се забелязва и по отношение на относителния дял на преждевременно
напусналите образованието сред населението на възраст 18 - 24 години , който намалява от 21.4% през 2004 г. на 16.6% през 2007 г. и на 15.3% през 2008 г.
Предучилищно образование
През учебната 2008/2009 г. броят на детските градини е 2 291 или със 165 по-малко в сравнение с 2007/2008 година. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2008/2009 г., е 212.5 хил.,
което е с 4.8 хил., или с 2.3% повече от броя им през предходната година.
Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване, нараства от 73.2% за 2007/2008 г. на 73.8% за 2008/2009 г. Постигнатият по-голям обхват на децата в
детските градини при редуциран брой на тези институции, е важен показател, който установява усилията на общинските администрации за по-пълно обхващане на децата в предучилищното образование.
Средният брой деца в една детска градина за страната е 93, като за градовете този среден брой е значително по-голям - 141, а за селата - 44. Средният брой деца, формиращи една група е 23, като в
градовете този среден брой е 24, а в селата - 19.
Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 19.3 хил., от които 1.2 хил. са директори без група. В сравнение с предходната учебна година общият брой на педагогическия персонал намалява със
108 души или с 0.6 %.
Алтернатива за една много малка част от родителите са частните детски градини. През 2008/2009 г. в страната функционират 42 лицензирани частни детски градини, посещавани от 1 620 деца, представляващи
като относителен дял едва 0.8 % от общия брой на децата в детските градини.
Общо образование
В началото на учебната 2008/2009 г. учебни занятия се водят в 2 171 общообразователни училища , от които 169 начални, 1 413 основни, 15 прогимназии, 167 гимназии и 407 средни общообразователни
училища (СОУ). В сравнение с предходната учебна година, поради закриване или преобразуване, общият брой на общообразователните училища намалява с 300.
През настоящата 2008/2009 учебна година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 644.8 хил., от които 118.8 хил. в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на
учениците в общото образование намалява с 27.4 хил. или с 4.1%. В общообразователните училища делът на момичетата е по-голям в сравнение с този на момчетата - съответно 50.4% и 49.6 % от общия брой
на учениците.
През настоящата 2008/2009 учебна година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 644.8 хил., от които 118.8 хил. в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на
учениците в общото образование намалява с 27.4 хил. или с 4.1%. В общообразователните училища делът на момичетата е по-голям в сравнение с този на момчетата - съответно 50.4% и 49.6 % от общия брой
на учениците.
През изминалата 2007/2008 учебна година по различни причини 17.7 хил. ученици са напуснали общообразователните училища, от които 14.9 хил. учащи се в основното образование. Най-голям е относителният
дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 8.6 хил. или 48.5% от общия брой на напусналите. Голям е делът и на напусналите поради нежелание да учат - 21.0 %.
Професионално образование и обучение
Професионалното образование и обучение през учебната 2008/2009 г. се осъществява в 21 училища по изкуствата, 433 професионални гимназии, 5 професионални училища и 28 професионални колежи с прием след
средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 168.8 хил. и в сравнение с учебната 2007/2008 г. намалява с 10.8 хил. или с 6.0%.
В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60.6% от общия брой на учениците.
Най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областта "Технически науки и технически професии” - 34.3% от учениците в програми за придобиване на III степен професионална
квалификация и 33.4% от тези във II степен професионална квалификация. Повишен е интереса и към икономическите специалности в областта “Стопански науки и администрация” - 18.6% от записаните
учениците в програми за придобиване на III степен професионална квалификация и 14.8% от записаните във II степен професионална квалификация.
През настоящата учебна година учителите, които работят в професионалните училища, са общо 15.4 хил., от които с образователно-квалификационни степени "бакалавър" и "магистър" са 91.1%.
През 2008 г. средно образование в училищата по изкуствата, професионалните гимназии и професионалните училища са завършили 33.5 хил. души. Само 21.4% от учениците записани в XII клас през 2007 г. по
програми за трета степен професионална квалификация са продължили обучението си в XIII клас. През предходната година са продължили в XIII клас 28.5%.
Втора и трета степен професионална квалификация през 2008 г. са получили съответно 15.5 хил. и 8.4 хил. души.
В професионалните училища и паралелки с прием след VI, VII и VIII клас 505 ученици са получили първа степен професионална квалификация.
В професионалните колежи с прием след завършено средно образование 1 505 души са придобили четвърта степен професионална квалификация.
През учебната 2008/2009 г. 5 172 ученици се обучават в 53 частни професионални училища.
Висше образование
Общият брой на студентите в България в началото на учебната 2008/2009 година, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”
и „доктор”), възлиза на 274.2 хил.
Образователно - квалификационна степен “професионален бакалавър”
През учебната 2008/2009 година за придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър” се обучават общо 27.7 хил. студенти, от които български граждани са 27.4 хил., или
98.9%. От общия брой студенти в колежите, 19.3 хил., или 69.5% се обучават в частни колежи.
Броят на студентите в колежите се увеличава с 5.9% в сравнение с предходната 2007/2008 учебна година.
През 2008 г. образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър” са придобили 5.5 хил. студенти, от които 98.2% са български граждани. Сред завършилите най-голям е броят на дипломираните в
тесни области „Стопански науки и администрация” – 2.2 хил., или 39.0%, следва „Спорт, туризъм и хотелиерство” - 1.0 хил., или 18.6% и „Науки за обществото и човешкото поведение” - 0.7 хил., или 13.4%
от общия брой на завършилите.
Преподавателите в колежите са 1 566, от тях 666, или 42.5%, са на основна работа.
Образователно - квалификационни степени “бакалавър” и “магистър”
През учебната 2008/2009 г. за придобиване на образователно-квалификационни степени “бакалавър” и “магистър” се обучават 242.6 хил. студенти. От тях български граждани са 233.4 хил., или 96.2%. Броят
на студентите - български граждани, се увеличава в сравнение с учебната 2007/2008 г. с 8.3 хил., или с 3.7%.
През учебната 2008/2009 година чуждестранните студенти в университетите и специализираните висши училища са 9.2 хил., или с 4.2% повече от предходната учебна година. Най-голям е делът на студентите
от Турция – 37.2% от обучаващите се чуждестранни студенти у нас, следвани от студентите от Македония - 24.4% и Гърция - 8.0%.
За учебната 2008/2009 г. са приети 49.7 хил. нови студенти - български граждани и 2.1 хил. чужденци.
Броят на студентите, продължаващи обучението си в магистърски програми след завършена образователно-квалификационна степен (професионален бакалавър или бакалавър), е 23.4 хил. От тях 2.1 хил., или
9.1%, са записани по програми след завършена степен „професионален бакалавър”.
През 2008 г. у нас висше образование - степени „бакалавър” и „магистър”, са завършили 48.8 хил. студенти, от които 47.2 хил. са български граждани. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се
студенти от следните тесни области на образование: „Стопански науки и администрация” – 33.9%, „Науки за обществото и човешкото поведение” – 15.2% и „Технически науки и технически професии” -
11.9%.
В частните университети са се дипломирали 9.0 % от всички дипломирани в образователно квалификационни степени „бакалавър” и „магистър”.
Броят на преподавателите в университетите и специализираните висши училища е 21.1 хил. през 2008/2009 година. На основна работа са 13.1 хил., или 61.9% от общия им брой.
Образователна и научна степен “доктор”
Към 31.XII.2008 г. у нас се обучават 3 949 докторанти, като от тях 51.3% са жени. В сравнение с предходната 2007/2008 г. броят на докторантите намалява с 404 души, или с 9.3%. Така се запазва
тенденцията за намаляване броят на докторантите от 2005/2006 г., след нарастването им през предходните години. Чуждестранните докторанти, обучаващи се в България, са 226, или 5.7% от общия им
брой.
Зачислените докторанти през 2008 година са 924, от които 496, или 53.7%, са жени. Броят на новоприетите докторанти намалява с 3.9% спрямо предходната учебна година.
През 2008 г. образователна и научна степен „доктор” са придобили 601 души, от които 319 жени. При мъжете най-голям е броят им в област „Технически науки и технически професии” - 19.9% от общия брой
на завършилите мъже, а при жените - в област „Науки за обществото и човешкото поведение” - 12.9%.