Набирането на стажанти от страна на компаниите в България става все по-популярно. Според анализ на Българска стопанска камара (БСК) 89% от работодателите у нас предлагат или са предлагали стажантски места.
26% от тях имат собствена стажантска програма, а 57% приемат стажанти, без за целта да са създали специално разписана програма. Само 4% от работодателите признават, че ползват само финансирани от държавата стажантски програми.
През последните 12 месеца 71% от анкетираните работодатели са приемали стажанти, а останалите 29% обясняват решението си да не предоставят места за стажуване с:
- Липса на финансови възможности (22%),
- неясноти (празноти) в трудовото и осигурителното законодателство по отношение на стажантите (16%),
- липса на качествени кандидати за стаж (13%),
- несериозно отношение на стажантите към възложените им задачи (12%),
- липса на подходящи условия (оборудвани работни места) за наемане на стажанти (11%),
- необосновани претенции от страна на стажантите (9%),
- липса на мотивация у служителите им за работа със стажанти (8%),
- липса на подходящи наставници (7%),
- липса на информация как да се назначи стажант и липса на подходящи дейности, които да се възложат на човек с малко стаж и кратък престой във фирмата (2%).
В същото време, само 1% от стажантите твърдят, че са напълно доволни от стажа и че всичко им е харесало.
Стажантите се оплакват, че по време на стажа си не са имали наставник и се е налагало да се самообучават (23%), че не са им били делегирани отговорности, въпреки проявеното от тях желание (22%), и че са вършили основно нискоквалифицирана работа, неотговаряща на специалността им (16%). Други оплаквания са от несериозно отношение към уменията на стажанта (14%), незачитане или нетърсене на неговото мнение (13%) и липса на придобивки (11%), съобщават от БСК.
Най-често (52-56%) размерът на стажантските възнаграждения е в границите между 100 и 300 лв., следват тези между 300 и 500 лв. (33-44%), не са малко и случаите на заплащане в размер между 500 и 700 лв. (4-11%).
Работодателите обикновено компенсират липсата на възможности за заплащане на стажантския труд с предоставяне на определени придобивки. Най-често това са техническо оборудване (33%), обучения (31%), безплатна храна (10%), служебен мобилен телефон (7%), работно облекло (7%), медицински грижи (7%) или служебен транспорт (5%).
Най-голям дял (41%) от работодателите, които са наемали през последната година стажанти, са го правили за период до 1 месец. Следва групата на работодателите (31%), които осигуряват по-продължителен стаж (3-6 месеца).
17% от анкетираните осигуряват стажуване в период от 2-3 месеца, а 11% - повече от 6 месеца. В преобладаващата част от случаите дневната заетост на един стажант е между 4 и 8 часа, но не са малко анкетираните (7% от стажантите и 6% от работодателите), които отчитат заетост, по-дълга от 8 часа на ден.
По отношение на заплащането позициите на двете анкетирани групи са сходни, като преобладават мненията, че е необходимо стажантският труд да бъде възмезден.
47% от стажантите и 37% от работодателите уточняват, че следва да се заплаща само по-продължителен стаж – над 3 месеца. Нито един от анкетираните стажанти не е съгласен да работи без заплащане, докато 17% от работодателите са на противоположното мнение. Същевременно 55% от стажантите декларират, че не са получавали заплащане за труда си по време на стаж, 25% са работили по трудов договор, а 20% - по граждански договор (хонорар).
Сходни са и процентите в анкетата за работодатели – 45% не са изплащали възнаграждения на стажантите си, 27% са го правили по силата на трудов договор, а 28% - чрез граждански договор.
На въпрос „Ползвали ли сте възможностите по финансирани от държавата стажантски програми през последните 12 месеца?“ всеки втори (53%) анкетиран работодател отговаря отрицателно, едва 11% - утвърдително, а други 11% изразяват намерение да се възползват, макар че още не са го направили.
21% твърдят, че нямат информация за такива програми, а в 4% от случаите отговорът е „Не се интересувам от „държавни“ стажантски програми“. Според две/трети от анкетираните, държавата трябва да финансира стажантски програми, независимо от произхода на средствата, а между 13 и 22% уточняват, че подобно финансиране трябва да става само при наличието на донорски средства (от европейски и други фондове).
Само 6% от работодателите и 2% от стажантите не одобряват идеята за държавно финансиране на стажуването.
Участвалите в проучването работодатели бяха помолени да оценят по шестобалната система качествата на своите стажанти по следните критерии. Данните показват, че преобладаващата част от работодателите оценяват нивото на своите стажанти като добро и по-ниско от добро. Отличните оценки са сравнително малко – 7% от всички. Работодателите се въздържат да бъдат максималисти и по отношение на лошите оценки, които са едва 3%.
Най-високо е оценено желанието на стажантите за придобиване на нови знания и умения, желанието за професионално развитие и дигиталните компетенции. Като „добро“ е оценено нивото на знания, креативното мислене, езиковите компетенции и готовността за активно включване в трудовия процес (проактивно поведение). Като незадоволителни са оценени нивото на умения, трудовите навици, комуникационните компетенции и уменията за работа в екип. Най-слаба е оценката за способността на стажантите за справяне с конфликти и рискови ситуации, което може да се обясни с липсата на практически опит.
По-големият процент от анкетираните стажанти оценяват нивото на проведения стаж като отлично, много добро или добро. Най-голям ефект от стажуването младите хора усещат по отношение на придобиването на практически знания и умения, различни от тези в университета или училището. Проучаването на БСК илютрира отношението към стажовете и тяхната ефективност.
Отлична оценка стажантите дават, също така, за възможността да се сблъскат с реални ситуации в практиката, да усъвършенстват комуникационните си способности и да получат конкретни отговорности и задачи. С „много добър“ стажантите оценяват усвоените умения да отстояват професионални позиции и уменията за работа в екип. Като „добро“ е оценено нивото на придобитите трудови навици, усъвършенстването на нивото на владеене на чужд език и дигиталните компетенции. Най-лоша оценка получават работодателите за недопускането на стажантите в екипната работа и при вземането на решения.
В периода август - ноември 2012 г. 512 работодатели и 587 млади хора (стажанти и/или кандидати за стаж) са се включили в анкетата на БСК.
В организираната от Фондация Empower United стажантска програма се включват доста компании, сред които Vivacom, Lufthanza Technik, AstraZeneca, SanomaBliasak, Telelink, Tesy, Институтът за пазарна икономика (ИПИ), Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР) и други. Сайтовете от онлайн медийната група 3БЕЙ.БГ, към която принадлежи и деловият портал Econ.bg, също имат практика да наемат стажанти. В Econ.bg, Jenite.bg, FitWell.bg, Div.bg и Sporta.bg стажантските програми са с продължителност четири месеца.