Броят на огледите расте, но това не е основание за по-високи цени на имотите

24.02.2011 | 12:16
по статията работи:
Продавачите да не се подлъгват от нарастващия брой на огледите, а да следят реално сключените сделки за аналогични имоти; купувачите да оферират цена и параметри на покупка, ако наистина харесат имот, съветват от "Адрес"
Броят на огледите расте, но това не е основание за по-високи цени на имотите

Над 800 огледа на жилища са били направени през последната седмица в страната, сочат данните на агенцията "Адрес Недвижими имоти". Пазарът е завладян от усещането за "изтичане" на времето с голямо предлагане и падащи цени. Това предизвика прилив на ентусиазъм у купувачите и много от тях бързат да се сдобият с ново жилище, в резултат на което броят на огледите силно се повиши.

По данни на "Адрес", огледите в първите два месеца на 2011 година отбелязват ръст от 23% спрямо последните месеци на 2010 г.

Статистиката сочи, че активните купувачи правят поне по два огледа на седмица, докато през изминалата година те ходеха на 3-4 огледа месечно. Ако миналата година всеки консултант на "Адрес" е реализирал средно по 6 огледа седмично, то сега този брой е нараснал на 7-8. Във Варна пък всеки консултант е направил близо 10 огледа седмично, разказва Цветелина Тасева, изпълнителен директор на "Адрес".

Болшинството от продавачите изтълкуваха засиления интерес грешно и след първите увеличени срещи с потенциални купувачи побързаха да вдигнат цените си или да оттеглят имота си от активна продажба в очакване на по-високи цени.

За съжаление е трудно да убедим собствениците на имоти, че активността се дължи на желанието на хората да не изпуснат последната възможност да направят изгодна сделка, а не на по-добрите финансови възможности или липса на притеснение у купуващите. Напротив, търсенето остава на най-ниските ценови нива, купувачите не са готови да надскочат предварително обявения бюджет и вземат решение бързо само когато офертата е изгодна по цена и отговаря на основни изисквания, предявявани към имота, обяснява Тасева.

Затова според консултантите покачването на офертните цени ще изиграе лоша шега не само на самите продавачи, но и на пазара като цяло. Наличието на 3-4 потенциални купувача за един имот в рамките на седмица не е знак за покачване на цената, защото над 80% от купувачите проучват, а не купуват. И доказателство за това са данните за реално сключени сделки през седмицата:

  • атрактивен двустаен апартамент в столицата се реализира за 49000 евро само за 2 седмици след 7 огледа
  • след 10 огледа в рамките на 1 месец се продава и тристайно жилище в столичния квартал Павлово за 64000 евро
  • продажба на боксониера в Люлин в София е реализирана за 19000 евро с единствения дошъл на оглед кандидат-купувач, след като офертата е стояла на пазара 3 седмици

Практиката категорично показва, че големият брой огледи не са гаранция за продажба, а единственият реален стимул продължава да е атрактивната цена. Покачването на цената на даден имот е достатъчен мотив за купувачите да потърсят други алтернативи. Тази тенденция се потвърждава и от пазара в морската ни столица. Там имотите с цена под 20 000 евро са престоявали на пазара средно 2 дни и само 1 оглед е бил достатъчен, за да се стигне до сделка. Бързата им реализация през първия месец на 2011 година се дължи на факта, че в момента купувачите разполагат с малко заделени средства в брой и са готови да ги вложат в имот моментално, ако той отговаря на изискванията и очакванията им. По-високите цени обаче са непосилни за тях и нежеланието на продавачите да преговарят блокира сделките.

Статистиката на "Адрес" сочи още, че от началото на годината жилищата престояват на пазара средно по 38 дни, а огледите, направени преди реализирането на сделка, са били средно 7 на имот.

Консултантите съветват, ако продавате имот:

  1. да определите атрактивна цена, базирана на реално сключени сделки за жилища със сходни характеристики
  2. да се информирате за реалните възможности на потенциалните купувачи, които идват на оглед
  3. да изисквате вашият консултант да ви информира за продажбите през седмицата, за да имате реална представа за профила на активните купувачи
  4. задължително да преговаряте, ако има реален интерес, особено когато купувачът разполага с голям процент от сумата в брой

Ако купувате жилище:

  1. определете бюджета, с който разполагате, и проучете какъв имот бихте могли да закупите за него
  2. посъветвайте се с кредитен консултант за възможната сума на кредита, на който можете да разчитате
  3. ако по време на огледа харесате жилището и сте готови да го закупите, предложете цена на продавача
  4. ако офертата ви бъде отхвърлена, потърсете алтернатива и ако не намирате, се свържете отново с консултанта на продавача - има голяма вероятност предложението ви да бъде прието

Оферирането е един от методите, по който години наред успешно се работи в САЩ. Пазарът има нужда от известен период, за да регулира и балансира поведението на страните, но когато процедурата стане ежедневие за участниците, сделките се сключват много по-бързо и с по-малко напрежение за страните.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 16.04   1071 г. – С превземането на Бари Италия се освобождава напълно от Византийска власт. 1346 г. – В Скопие Стефан Душан обявява създаването на Сръбско царство,...