Новите автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, може да имат само още 14 години живот в Европейския съюз, според нови правила за ограничение на вредните емисии, които Брюксел обсъжда в момента, цитира money.bg публикация на "Политико". Трима високопоставени източника на изданието казват, че Европейската комисия обсъжда поставянето на цел за нулеви емисии за автомобилите, продавани след 2035 г. Детайлите предизвикаха недоволството на политически силните германски автомобилни производители.
Обсъжданите правила ще станат план от Зеления пакт, който цели постигане на въглеродна неутралност в Европейския съюз до средата на века. ЕК обсъжда до 2030 г. да наложи правила за 60% намаление на емисиите от автомобилите спрямо настоящата цел от 37,5%. До 2035 г. намалението ще бъде 100%. Ако променените рестрикции бъдат одобрени от Комисията, което ще стане ясно до 14 юли, ще трябва да получат одобрението и от отделните европейски държави, и от Европейския парламент. Очаква се те да срещнат яростна опозиция от автомобилните производители и от държавите, които разчитат на индустрията.
Макар че множество автомобилни компании вече произвеждат електромобили, само "Волво" и "Фолксваген" имат стратегии за преминаване изцяло към електрическа мобилност до края на десетилетието. В същото време "Даймлер" и БМВ се смятат за най-малко подготвени за подобен преход.
Производителите и някои държави членки настояват Европейският съюз първо драматично да увеличи инвестициите в зарядни станции. В рамките на Зелената сделка емисиите от транспорта трябва да намалеят с 90% до 2050 г. Предходната цел за намаление на емисиите от автомобилите с 37,5% бе одобрена през 2018 г. след дълги и тежки битки. Но тъй като се смята, че средният им живот е около 15 години, то 2035 г. е крайната дата, до която продажбите на нови бензинови и дизелови коли трябва да бъдат забранени, за да бъдат постигнати целите до 2050 г.
Марош Шефчович, вицепрезидент на Европейската комисия, посочва, че финален вариант на текста все още не е одобрен. Но гледайки ръста на продажбите на електромобили, то "нещо, което изглежда амбициозно за 2025, 2030 или след това, може да не е чак толкова амбициозно, когато видим какво се случва на пазара".