Бум на оплаквания срещу колекторски фирми, отчитат юристи. Най-често сигналите са свързани с търсене на дългове, погасени по давност, злоупотреба с лични данни и най-вече с телефонен тормоз, заплахи и дори посещения на място, установи проверка на Асоциацията за защита на потребителите и Нова ТВ.
В края на годината Камен Петров разбира, че е длъжник, след като банковата му сметка е запорирана. „Дойде ми като гръм от ясно небе. Буквално ме стопираха. Идваха празници, а останах без пари. Една стотинка нямах”, сподели потърпевшият.
Оказва се, че има неплатена такса за безжичен интернет от 2012 г., за която обаче не е търсен в продължение на години. През 2014 г. задължението му е продадено от доставчика на интернет на фирма за събиране на вземания. През септември 2015 г. колекторите завеждат дело. Така, без да знае, неплатената му навреме такса от 19,90 лв., заедно с неустойката за предсрочно прекратяване на договора от 160 лв., бързо достигат 1276 лв. Според Петров това е изнудване.
След промените в закона отново има изненадани длъжници.
„Хората са осъдени без да разберат. Осъждат ги по стария ред, според който, ако не живееш на адреса си по лична карта, съдът те осъжда по бърза процедура чрез така наречените заповеди и получават честитка от ЧСИ със запори на сметки и на заплати”, заяви адвокатът Десислава Филипова.
От колекторската фирма отказаха да застанат пред камера. В отговор до NOVA твърдят, че многократно са правили опити да се свържат с Камен, но без успех. И обясняват, че набъбването на дълга е заради натрупаните съдебни разноски. Освен това, дали шанс на длъжника да плати вноските поне година след решението на съда.
„В днешно време се смята, че с една призовка, залепена на входа или на някоя врата, сте уведомени и могат да прибегнат към други мерки”, заяви Пейо Майорски, председател на Асоциацията за защита на потребителите.
За Камен обаче битката не е приключила. Този път я продължава в съда, за да си върне всички надвзети разноски и такси към задължението. Случаи като този на Камен буквално заливат съдилищата. Колекторите притискали потребителите и с дългове, изтекли по давност. Според последните правила, при неплатените сметки за ток, вода и парно, давността е 3 години. А при банковите задължения, като потребителски или ипотечни кредити, например, дългът се погасява след петата година.
Хората не знаят точно кога започва давността и някои с по-малки сметки решават да ги платят, за да нямат проблеми със съдебната система. В такава ситуация попада и Михаил Кибаров. Преди дни разбира, че е длъжник на колекторска фирма. А задължението му е от преди шест години.
Оказва се, че в поведението на колекторските фирми се прилагат специални тактики. „Използват всякакви лостове. Сметките биват запорирани преди празнични или почивни дни, с цел да поставят потребителите в неудобна ситуация и да изкарат трудно празниците или да не могат да преживеят събота и неделя”, каза още Пейо Майорски.