България се утвърди като европейски лидер в производството на лавандулово масло и основен износител за европейския пазар, но разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който в България е почти неразвит. Това е едно от заключенията в анализ на производството и пазара на тази земеделска култура, подготвен от "ИнтелиАгро".
Според анализа благодарение на солидните агросубсидии за сектора интересът към тази култура от 2008 г. досега нараства значително, а на фона на проблемите в борбата с вредителите и болестите в доскорошния пазарен лидер Франция България постига значителен резултат: във Франция площите са около 3500 хектара, а годишното производство - 80 тона, по данни за 2015 г. В България площите вече се доближават до 7000 хектара, а производството по оценки на бранша е 200 - 250 тона, са данните, събрани от анализаторите.
Лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света.
Интересна ниша, която може да придаде значителна добавена стойност, особена за малки стопанства, е използването на насажденията за туризъм, атракция, ароматерапия и други рекреационни дейности, препоръчват авторите на анализа.
Страната е популярна лятна дестинация, а голяма част от стопанствата са в близост до София, Пловдив или Черноморието. Периодът, когато лавандуловите туфи са разцъфнали, е приблизително месец, но с използването на различни сортове, той може да се удължи, смятат те.
Експертите дават пример отново с Франция, където приходите от туризъм в "лавандуловите" области са над 1.5 млрд. евро годишно.