Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) прие изменения и допълнения в Наредба №56 от 14.02.2003 г. и Наредба №54 от 02.06.2003 г.
Наредба №56 урежда изискванията, условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване или признаване на правоспособност за длъжностите от железопътния транспорт и реда за провеждане на изпитите на лицата от персонала, отговорен за безопасността на превозите.
Наредба №54 касае медицинските и психологическите изисквания към персонала, който осъществява железопътни превози на пътници и товари и съпътстващите ги дейности и за провеждане на предпътни (предсменни) медицински прегледи.
С промените в Наредба №56 се въвеждат изискванията за сертифициране на машинисти, управляващи локомотиви и влакове в рамките на железопътната система на ЕС. Въвеждат се два документа, които трябва да притежава всеки машинист, управляващ локомотиви и влакове в рамките на железопътната система на Общността - свидетелство за управление на локомотив и удостоверение за локомотивен машинист.
Свидетелството за управление на локомотив се издава от Националния орган по безопасност и удостоверява, че машинистът отговаря на минимални изисквания относно здравословното състояние, образованието и общите професионални умения. В него се посочват издаващият орган и срокът му на валидност за територията на Общността.
В Удостоверението за локомотивен машинист се посочва инфраструктурата, за която притежателят е придобил правоспособност и подвижния състав, който машинистът има право да управлява. Този документ се издава от работодателя - управител на железопътна инфраструктура или железопътно предприятие.
С промените в Наредба №54 се въвеждат изискванията по отношение на медицинските изследвания и тестове на локомотивните машинисти. Въвеждат се минималните общи медицински изисквания при провеждане на медицински прегледи на локомотивни машинисти.
Постепенното разширяване на правата на достъп на железопътните превозвачи до трансевропейската железопътна мрежа за извършване на вътрешни и международни услуги за превоз на товари води до по-интензивно движение на машинисти отвъд националните граници. В резултат на това ще нарасне конкурентоспособността на българските машинисти да работят в повече от една държава-членка.
Двете наредби са обнародвани в брой 102 на Държавен вестник, информира пресцентърът на МТИТС.