Търсената сума при кредитиране за обединяване на задълженията се повишава в периода ноември 2015 – април 2016 г. Увеличението е с 436 лв. или 8,19% спрямо май – ноември 2015 г. Така средния размер на най-често търсената сума за консолидация достигна 5 761 лв. Броят на молбите за този финансов продукт също бележат ръст - със 7%. Това показва изследване на „БНП Париба Лични Финанси“.
Данните сочат, че е отчетен ръст от 13,86% на заявените средни суми на кредитите за ремонт на дома и от 13,15% за употребявани автомобили. Друга тенденция, която се откроява, е увеличението на броя на молбите, получени онлайн.
За какво търсят финансиране българите?
Най-често българите са искали кредит, за да финансират ремонт на дома, обединяване на задължения и пари в брой. Хората са кандидатствали и за кредити за покупка на употребявани коли, лечение, покупка на обзавеждане и др.
Експертите отчитат нарастващ интерес към кредитите за обединяване на задължения. Търсенето на този продукт е нараснал със 7% в сравнение с периода май – ноември 2015 г.
В същото време е отчетен спад от 7% на молбите за потребителски кредит за ремонт на дома.
Търсената средна сума за ремонт е 4 618 лв.
Българите кандидатстват за кредити за ремонт на дома на средна стойност 4 618 лв., което е ръст от 562 лв. или 13,86% в сравнение с периода май – ноември 2015 г. Наблюдава се ръст от 8,19% и на търсената средна сума при кредитите за обединяване на задължения. В новото издание на обзора тя е 5 761 лв., докато в предишното беше 5 325 лв.
Нарасна и търсената средна сума при кредитите за покупка на употребяван автомобил. Увеличението е с 13,15% до 5 404 лв. Слаб спад от 1,1% се наблюдава при молбите за пари в брой. В периода ноември 2015 г. – април 2016 г. те бяха със среден размер 3 168 лв.
Младите българи търсят иновативни канали за кандидатстване
Според данните в периода ноември 2015 г. – април 2016 г. броят на онлайн молбите за потребителски кредит нарасва със 7%. Това показва, че все повече клиенти се възползват от удобството на този иновативен канал за кандидатстване.
Най-активни при кандидатстването през интернет са хората на възраст 20-39 години. Те са подали близо 70% от онлайн запитванията. Ръстът на интернет като канал за кандидатстване е за сметка на представителните офиси, където беше отчетен спад от 7% на броя на молбите.
В София предпочитат потребителски кредити, а в Пловдив – за стоки на изплащане
Обзорът очертава и някои регионални различия в търсенето на потребителски кредити. Например, хората в София и Варна по-често кандидатстват за финансиране на проекти и по-рядко за покупка на стоки на изплащане. Цифрите показват, че в столицата са получени 22,7% от молбите за потребителски кредит и 17% от тези за финансиране на стоки. За Варна показателите са съответно 6,6% и 6,3%.
В същото време в регионите Пловдив и Русе клиентите по-често кандидатстват за покупка на стоки на изплащане, отколкото за потребителски кредит. В Пловдив са отчетени 10,6% от молбите, подадени в магазините на търговските партньори на компанията и 9,7% от заявленията за потребителски кредит. В Русе са получени 3,3% от запитванията за покупка на стоки на изплащане и 2,5% от тези за потребителски кредит.