58.1% от българите се хранят у дома по няколко пъти на ден. 31.3% пък хапват вкъщи по веднъж дневно.
Това сочат данните от национално представително проучване, изследващо нагласите и навиците за хранене у нас и готовността на българите да консумират по-здравословна храна, допринасяйки за опазването на природата.
Изследването е част от новата дългосрочна социално отговорна кампания на Лидл България под надслов #ХраненеСмисъл.
Проучването, осъществено в партньорство с Националната асоциация по практическа диететика и интегративна медицина (НАПДИМ), Асоциация „Родители“ и Медицински университет „Проф. д-р П. Стоянов“ – Варна, е реализирано от изследователска агенция Blue Point през януари 2024 г. сред 800 българи на възраст от 16 до 70 години.
50% от анкетираните посочват, че приготвят храната си сами, но понякога я купуват и отвън. 43% винаги консумират домашно приготвена храна, а 35.3% си носят такава и на училище и работа.
За 14.3% пък храненето навън е изключително с приготвени вкъщи ястия. Същевременно, 19.1% от сънародниците ни хапват на заведение 2-3 пъти месечно.
Данните от изследването показват още, че само за 10.4% от българите най-обилното хранене за деня е закуската. За 45.4% това е вечерята, а за 44.3% - обядът.
89.1% от анкетираните смятат, че здравословното хранене е важно. За 27.4% от участвалите в проучването това означава да приемат повече зеленчуци, а за 24.6% - повече плодове.
23.9% от запитаните определят здравословното хранене като балансирано и/или разнообразно, за 16.4% то налага прием на разумни количества храна. 14.8% пък посочват, че в основата на здравословната диета стоят качествените продукти.
60.6% от участвалите в проучването посочват, че са променили храненето си към по-здравословно в последните няколко години. Причината да прибегнат до тези промени за 35.7% от анкетираните е проблем с теглото, а за 27.9% те са продиктувани от здравословни проблеми.
14.7% посочват, че се хранят по-здравословно, за да са по-здрави и да се чувстват по-добре.
39% от анкетираните заявяват, че ограничават приема на определени храни, като 48.4% следят консумацията си на захар, а 26.2% на тестени продукти. 11.5% пък избягват месото, а 9% - мазните храни.
Напълно от диетата си 24.1% са изключили захарта, 16.7% не ядат месо. 14.8% от анкетираните пък не посягат към мазни храни, както и към газирани напитки.
68.4% от родителите у нас не налагат ограничения в храненето на децата си, сочат още данните от проучването.
31.6% все пак налагат правила при консумацията на вредни храни, като 61.3% контролират приема на захар на малчуганите, 40% следят консумацията на чипсове и снаксове, а 17.3% са въвели ограничения за газираните напитки.
51.2% от родителите разговарят с децата за здравословно хранене, но едва след като забележат, че те прекаляват с вредни храни.
Кампанията на Лидл България, провеждаща се под надслов #ХраненеСмисъл, цели да постави основите на сериозен и систематичен разговор по темата за осъзнатото хранене, който разглежда аспекти от грижата за здравето на хората до това какво потребление е по-щадящо за планетата.
„Темата за осъзнатото хранене е съществена част от стратегията за устойчиво развитие на Lidl. От години работим, за да осигурим по-качествени, здравословни и устойчиви хранителни продукти на достъпна цена.
И тъй като всеки ден достигаме стотици хиляди клиенти, нашата кампания #ХраненеСмисъл ще популяризира осъзнатото хранене“, коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.
През 2017 г. на глобално ниво Lidl става първата верига на пазара за търговия на дребно с хранителни стоки, която разработва цялостна стратегия за намаляване на солта, захарта, остатъчните вещества, замърсителите и добавките в асортимента от своите собствени марки.
Смарт ритейлърът наскоро обнови своята Политиката за осъзнато хранене, в която компанията вече свързва храненето и с грижата към планетата.