България се нарежда на челно място сред членовете на системата "Зелена карта" по забавяне на плащанията на обезщетения. Други "отличници" тук са Румъния и Украйна. Това посочи Мариуш Вищовски, президент на Съвета на бюрата "Зелена карта", по време на конференцията "Автомобилното застраховане в Югоизточна Европа: Трансгранични проблеми и решения", която се проведе с медийното партньорство на *Econ.bg.
Участниците в конференцията достигнаха до извода, че липсата на равновесие в системата "Зелена карта" се явява основен проблем за пазара на автомобилното застраховане в Югоизточна Европа.
Растящото натрупване на задължения в "Зелена карта" тревожи най-много Йонел Дима, вицепрезидент на австрийската компания Avus Group. През 2010 година по системата "Зелена карта" са изплатени обезщетения на обща стойност 1,716 млрд. евро, каза Мариус Вищовски.
Тревожното е, че тази цифра е следствие на тенденция на нарастване на пътно-транспортни произшествия с автомобили, които са регистрирани в чужда държава. През миналата година има подадени 381 353 иска в тази насока, докато през 2009 година исковете са били 345 746.
По сметките на Йонел Дима, ако "Зелена карта" беше застрахователно дружество, то през 2012 година трябваше да си подготви резерв от 12 млрд. евро, за да подсигури стабилността си.
Между 10% и 20% от даваните обезщетения от застрахователите по "Зелена карта" попадат точно в графата "измами". Тези пари се дават заради фалшиви сигнали, които обаче не се доказват навреме.
Като проблеми пред сектора на автомобилните застраховки бяха очертани световната финансова криза, банкрутите на застрахователни компании, забавянето на изплащанията на обезщетения по "Зелена карта", липсата на финансова дисциплина, измамите и липсата на доверие.
Именно финансовата стабилност е считана от застрахователите като основен аспект на развитието на техния бизнес. Мариус Вищовски посочи, че затягането на финансовата дисциплина е приоритет. Той даде пример колко важно е обаче и да се следи състоянието на застрахователните компании в дадена страна. В Холандия през 2010 година е имало фалити на значими застрахователи, които са утежнили ситуацията и за "Зелена карта", тъй като обезщетенията по искове, касаещи банкрутиралите компании, е трябвало да бъдат поети от Националното бюро в страната и да се извършват плащания и към други бюра в случаите на ПТП-та, касаещи клиенти на холандските компании.