България ще поиска от Европейската комисия да разреши по-лесно начисляване на ДДС при покупка и ползване на джипове и товарни автомобили, собственост на фирми. Целта е по този начин да може да се улесни администрирането на така наречения данък "уикенд". Това заяви финансовият министър Владислав Горанов след заседанието на кабинета.
По думите му страната ни иска дерогация от общата европейска директива за ДДС, за да може сложното приспадане на ползването за лични нужди на автомобили от 6 до 8 места и товарните да бъде улеснено. Изборът коя схема да предпочете ще е на бизнеса, обясни финансовият министър.
„Нещо, което ще даде възможност, когато определени регистрирани по ДДС лица искат да ползват комбинирано, при облекчена процедура с частично ползване на данъчен кредит да използват актива, без да имат задължения за сложната система за отчетност, която изисква системата на данък добавена стойност, свързана с личното ползване. Дали ще е данък "всеки ден", дали данък "уикенд", както ви харесва го наричайте“, поясни Горанов.
По думите му за леките автомобили до 6 места, мотоциклетите и яхтите опростената схема няма да важи, ако бъде приета. Според Горанов, ставката от 50 на сто частичен кредит е разумна.
Той даде пример, че в Германия ставката е 90 процента, в Италия - 60 процента, в Румъния - 50 процента.
„Използвали сме аналогията и сме приложили система, която потенциално би могла да получи разрешение. Дори това изключение, за което ще настояваме пред Комисията, е въпрос на нейно решение и нейна преценка дали да бъде разрешено за въвеждане в националното законодателство“, посочи Горанов.
Искането за дерогация от разпоредбите на ДДС-директивата се отнася за превозни средства, които не попадат в обхвата на клаузата „standstill” (заварено положение). Същото ще важи и когато не се използват изцяло за стопански цели, по-конкретно: за наети мотоциклети или леки автомобили, включително предоставени за ползване по договор за лизинг, в който изрично не е предвидено прехвърляне на правото на собственост, както и когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността върху стоката и сборът от дължимите вноски по договора за лизинг, с изключение на лихвата, не е идентичен с пазарната цена на стоката към датата на предоставянето (оперативен лизинг). Също така за придобити и внесени леки автомобили с места за сядане без мястото на водача от 6 до 8 включително; за стоки или услуги, предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението или експлоатацията на посочените мотоциклети и леки автомобили, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали.
Дерогацията не обхваща правото на приспадане на данъчен кредит при придобиване или внос на мотоциклет или лек автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5, както и за стоки или услуги, предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението и експлоатацията на тези превозни средства, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали.
Дерогацията има за цел да опрости процедурата по събирането на данъка във връзка с личната употреба. В този смисъл ще окаже потенциално положително въздействие едновременно върху стопанските субекти и върху приходната администрация, посочват от правителствената информационна служба.
Прилагането на ограничението няма да бъде задължително за данъчно задължените лица, регистрирани за целите на облагането с ДДС. Стимул за данъчно задължените лица да приложат ограничението е отпадането на изискването за водене на допълнителна счетоводна отчетност във връзка с личното потребление. Лицата, които предпочетат да не прилагат ограничението, ще приспадат данъчен кредит и ще начисляват ДДС във връзка с личното потребление по общите правила на директивата, съответно ЗДДС.
Дерогацията, като национална мярка, ще се прилага само за доставки с място на изпълнение на територията на страната и няма да засяга фирмите от другите държави-членки, освен когато за тях възниква задължение за регистрация по Закона за данък върху добавената стойност в България.