Aгенция за пазарни проучвания JTN проведе национално-представително изследване в периода 15-22 декември за тенденциите в потребителското поведение по отношение на пазаруването в условията на инфлация и растящи цени. Целта му е да набележи основни промени в поведението и нагласите на купувачите и да направи сравнителен анализ с проведено подобно проучване през 2020г.
Участниците в изследването споделят, че са станали по-рационални и по-силно ценово чувствителни. Признават, че тази година за празниците са купили по-евтини подаръци и са приготвили по-скромна празнична трапеза за близките си, защото очакват финансовото им положение да се влоши допълнително през 2023г. Всеки трети е започнал планирането на средствата, които ще отдели за празниците още през м.ноември, за да има достатъчно време да се подготви.
Разходите за подаръци са били доста по-умерени спрямо Коледа през 2020г. Основен фокус са били децата и по-малките подаръци. Петте най-популярни категории са козметика (41%), детски играчки (37%), дрехи и обувки (31%), книги (28%) и нестандартни и закачливи предмети (28%).
Допълнителен индикатор за по-рационалното пазаруване е ръстът с 8% на хората, които са купили подарък за не повече от четирима души. Освен това, ако през 2020г. повечето анкетирани са разчитали на лични доходи и спестявания, за да покрият разходите си за подаръци, то през 2022 делът на хората, които са използвали кредит или заем се увеличава 4 пъти – от 3% през 2020г сега те са цели 12%.
Въпреки наложените ограничения по отношение на пазаруването, декларираното празнично настроение на бългрските потребители е било значително по-високо в сравнение с изминалите две години - 19% споделят,че са имали повече желание да празнуват в сравнение с пандемичната 2020г. Повечето от потребителите споделят, че са прекарали Коледа в най-тесен семеен кръг, а 5% от запитаните са отбелязали празниците сами.
Проучването е проведено сред 600 души мъже и жени на възраст 18-75 години, пропорционално разпределени по пол, възрастова група и регион. Изпълнено със собствения респондентски онлайн панел на JTN по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Всички набрани данни са верифицирани с технологично-аналитичния метод Field Detective, собствена разработка на JTN и водеща система в сферата на CAWI проучванията.