Българското образование наподобява кула от слонова кост*. Като такова го определи министърът на образованието Сергей Игнатов по време на форума “Какво да е образованието,
за да е конкурентен бизнесът?”, който се проведе в хотел “Шератон”
Според министър Игнатов за последните 20 години са направени много реформи в образованието и са решени редица проблеми. Но това, което предстои да се извърши, за да бъде адекватно висшето
образование на бизнес условията, е то да стане по-гъвкаво и динамично.
Един от начините това да стане е като се приеме възможно най-бързо сред всички университети електронното обучение. Това ще позволи да се учи и дистанционно. Чрез подобно
нововъведение, което се използва от много години в западните университети, ще може да се привлекат и работещите хора като студенти, т.е. лица на 30-40 години, които искат да разширят
професионалната си квалификация.
"Университетът не трябва да бъде като кула от слонова кост, а да изгради една модерна университетска мрежова структура, която е много по-динамична и има много по-близки
контакти с бизнес структурите", каза Игнатов. Това би я направило и по-функционална, счита министърът. Тези по-пластични структури според него ще позволят на университетите ни да се нагаждат
към развиващата се бизнес среда. Така "университетите ще създават пазар".
В момента в страната има национална стратегия за развитие на науката, която е обвързана с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Игнатов посочи, че приоритетно ще бъдат
финансирани университетите, а след това всички други научни структури. Освен това ще се наблегне на стажантските програми и стипендиите за магистри и докторанти, от които бизнесът се
нуждае.
*Изразът "кула от слонова кост" е на френския писател Гюстав Флобер (1821-1880), автор на "Мадам Бовари", "Възпитание на чувствата" и "Саламбо". Станал е символ на уединението и самотата на
артиста, които привържениците на "изкуството за изкуството" издигат в култ. В случая министър Игнатов има предвид капсулирането и откъсването на образованието от реалния живот и нуждите на
бизнеса.