Виртуалната реалност – една от социалните платформи на бъдещето

19.04.2014 | 15:34
по статията работи: Георги Георгиев
След като Facebook закупиха Oculus бъдещето на този тип технологии изглежда по различен начин
Виртуалната реалност – една от социалните платформи на бъдещето

Неочакваната новина, че Facebook ще придобият производителя на системи за виртуална  реалност Oculus VR за 2 млрд. долара накара мнозина да заговорят за развитието на тази нишова до момента технология (ограничена най-вече до видеоигрите) и нейното отражение в бизнеса, забавлението и комуникациите.

Според част от наблюдателите солидната инвестиция на социалната мрежа в Oculus VR просто е още един знак за желанието на големия бизнес да използва виртуалната реалност да смени начините, по които работи и подобрява потребителското изживяване

Самото придобиване предизвика поляризирани реакции. От една страна бяха подкрепилите Oculus в Kickstarter, които изразиха искрено разочарование от сделката и съмнение в бъдещето на проекта. От другата страна бяха представителите на бизнеса , според които системата ще помогне на Facebook да изгради нова платформа, през която потребителите комуникират и споделят опит.

Самият Марк Зукърбърг споделя по случая, че докато платформите на днешния ден са мобилните, то виртуалната реалност ще бъде една от основните платформи на бъдещето.

„Тя може да промени начина, по който ние работим, играем и комуникираме“, обяснява Зукърбърг. Според него влиянието на системите за виртуална реалност на може да се разпространи в комуникациите, медиите, забавленията и образованието.

„Представете си как наблюдавате състезание не по телевизора, а директно „на мястото събитието”. Как присъствате на лекция с виртуални студенти и учители, събрани от целия свят или пък получавате лекарска консултация „от първо лице“ само като поставите очилата в дома си.”

168571

Наблюдатели на сектора също така не пропуснаха да отбележат, че придобиването е показателно и за факта за растящите възможности на технологични компании да печелят от технологии от други индустрии.

Най-силният пример несъмнено тук е Google, които макар и да не се правят особено добре в областта на социалните мрежи с годините се наложиха като пример за „всеядна“ технологична компания, която придобива и развива бизнеси, често нямащи нищо общо с търсенето на информация в интернет – от проекти за интелигентни самоуправляеми коли та до футуристични био-генетични проекти, целящи да увеличат неимоверно човешкият живот.

Джош Енген от Pastemagazine споделя мнението, че Facebook отдавна се е превърнала в Google. Една от основните задачи на социалната мрежа днес е е да събира информация за потребителите и да я използва, за да прогнозира кои инвестиции в трети проекти биха се оказали по-успешни в близко бъдеще.

 Енген смята, че вероятно Oculus няма да се превърне в място за реклама, но с негосоциалната мрежа ще може да събира информация за потребителите още по-успешно, особено с очакваната втора версия на виртуалния шлем.

Всъщност виртуалната реалност е факт от десетилетия в игралните технологии, като успехът и в бизнеса е доста непостоянен, отбелязва Марк Литъл, анализатор в Ovum. Според Литъл с развитието на технологията и търсенето на нови възможности от страна на бизнеса ще предостави сериозен потенциала за развитие в нишови браншове.

Системи виртуална реалност вече се използват например в медицината. Компании като  Conquer Mobile Vrcade са обединили усилията в създаването на цялостни медицински симулации. Високотехнологични производители на космически кораби, самолети и коли от дълго време също използват виртуалната реалност, за да симулират и тестват продуктови дизайни и сглобки. Британската модна верига Topshop например експериментира с технологията, която позволява на потребителите да гледат на живо модното дефиле на последната дизайнерска колекция.

До широкото възприемане на виртуалната реалност е минат години, смята Тод Тибодю, президент и главен изпълнителен директор на IT асоциацията CompTIA. Въпреки това някои от най-агресивно настроените бизнеси и организации (като Facebook) вече я възприемат. Така например военните започват да тренират пилотите си във виртуални битки а хирурзите да обучават специализантите на виртуални хирургически маси.

Еволюцията на Oculus като бизнес модел „може да създаде критичната маса, нужна за повече стандартен мултифункционален хардуер, който може да бъде използват в много различни ситуации“, коментира Тибодю. Ако Facebook успее да задържи технологичните таланти и налее повече пари в компанията, то това може да доведе до бъдещо сериозно развитие на технологията, отчита експертът.

168573

'Виртуалната реалност е Светият граал на технологията, тъй като като независимо от броя на фалстартовевете, които сме имали възможностите са все още там в медицината, инженеринга, телекомуникациите и производството“.

Каквото и да се случи с Oculus оттук нататък, след хода на Facebook бъдещето на виртуалната реалност като част от технологиите за ширпотреба изглежда по-светло. Ако и други големи компании като вездесъщата Google решат, че преценката на Facebook e била правилна, то те не биха се колебали дълго да вложат милиони в развитието на сходни проекти. Така виртуалната реалност ще излезе от фазата си, в която е ползвана от гийк-ове и ще навлезе в масова употреба.

Колкото до Oculus, те вече притежават потенциала да направят проекта наистина голям и масово използван. И може би не е далеч деня, в който на пазара ще видим видим очила за добавена реалност, които не се различават съществено по размери и удобство от стандартните слънчеви очила.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 01.11   79 г. – Започва едно от големите изригвания на вулкана Везувий. 1478 г. – папска була на Сикст IV за въвеждане на инквизицията в Кастилия. Начало на испанската...