Цена 1000 лв. за "Гражданска отговорност" не стои на дневен ред - подобна тема е спекулация, целяща създаването на обществено напрежение. Това каза пред журналисти министърът на финансите Владислав Горанов след проведен коалиционен съвет в Министерския съвет, съобщи агенция "Фокус".
За такава цена предупредиха представители на Асоциацията на българските застрахователи във връзка с предлагани от ГЕРБ промени в закона за застраховането. Те пък са резултат от тълкувателно решение на Върховния касационен съд от началото на лятото, с което се разшири кръгът на хората, които имат право на обезщетение в случай на смърт при катастрофа на техен роднина или близък.
"Запознах коалиционните партньори и премиера с фактическото състояние относно основните теми, свързани с недоволството на българските граждани в последните дни. Информирах ги, че на дневен ред цена 1000 лв. за "Гражданска отговорност" не стои. Подобна тема е спекулация, която цели създаването на обществено напрежение", обясни Горанов. Той уточни, че размерът на цената на "Гражданската отговорност" зависи от много фактори – от цялостното състояние на сектора и от темата за неимуществените вреди.
Според него има смесване на темите за цената на "Гражданската отговорност" и системата "бонус-малус", която се предвижда да влезе в сила от 2019 г. Всички се обединихме около това, че по-рисковите шофьори трябва да плащат повече, коментира Владислав Горанов, като поясни, че е друг въпросът, че наредбата на Комисията по финансов надзор, с която се въвежда системата, е на много ранен етап. "Дали ще остане в този вид тепърва ще се анализира. Дебат за 1000 лв. "Гражданска отговорност" няма, няма и такива цени на пазара в момента в България", заключи министърът.
Автомобилите, които замърсяват повече, ще плащат по-висок данък – увеличението може да достигне от 6 до 10 лв., обяви още Горанов, след като Народното събрание прие промени, с които старите автомобили ще имат по-висок данък заради по-голямото замърсяване.
"Макар да не е пренебрежима сума, е по наши оценки малко на фона на целите, които сме си поставили за чистотата на атмосферния въздух", обясни той и припомни за напредналата фаза на наказателната процедура срещу България по отношение чистота на въздуха. "В съшия момент да не вземаме никакви мерки, след като сме се превърнали в гробницата на Европа за стари коли и след като очакваме през следващите няколко години целият ЕС, в западната си част, дори съседна Гърция, да премахнат и ограничат използването на дизелови автомобили, можем да предположим къде тези превозни средства ще се насочат. Тази мярка според нас има своя икономически и екологичен смисъл. Тежестта върху по-старите автомобили не е такава, че да се превръща в непосилно бреме за българските граждани", заяви финансовият министър.
Според него оскъпяването, което се равнявало на две кутии цигари, не е такова, което може да промени драстично склонността към покупка на по-стари автомобили от страна на българските граждани. "Ще се даде възможност за провеждането на една политика в областта на чистотата на атмосферния въздух и екологията. В същия момент, в който се коментира темата, в Русе се провежда протест срещу замърсяването на въздуха. Подобни протести е имало и в София", допълни Владислав Горанов.
Цените на горивата не зависят от нас, ние не произвеждаме суров петрол, това коментира по повод протестите срещу високите цени на горивата финансовият министър. В неделя в няколко града имаше такива протести.
Посочи, че очакването на правителството, което е заложено и в тригодишната бюджетна прогноза, е цените да се успокояват постепенно. "Може би трябва повече да се обяснява и коментира. Не е изключена среща и с Българска петролна и газова асоциация, за да се обсъди веригата на доставки и да се докаже на българските граждани, че това са ценовите равнища, които могат да се прилагат в една пазарна икономика", посочи Горанов.