От днес започва безсрочна ефективна стачка в железниците. Влакове няма да се движат от 8 до 16 часа. От общо 13 000 железничари малко над 7000 са се подписали, че ще протестират. До тази стъпка се стигна, след като синдикатите обявиха, че не са съгласни с политиката на мениджмънта на Холдинг "Български държавни железници".
Припомняме ви, че през този месец от ръководството обявиха, че въвеждат спешни мерки, с които да стабилизират задлъжнялата компания. Предвижда се да бъдат ударно съкратени 2000 души, разреждане на разписанията на влаковете и поскъпване на билетите. С 9% ще бъдат увеличени цените на билетите за пътническите и бързите влакове от 1 януари 2012 г., а цените за бизнес влаковете ще се повишат с 15% още от 1 декември тази годинa.
От Холдинга излязоха с предложение към служителите - онези, които доброволно напуснат, ще получат шест брутни заплати. Към 23 ноември 676 служители са приели да бъдат освободени по чл. 331 от Кодекса на труда. Трудовите възнаграждения ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност.
Мнението на синдикалните организации в железниците е, че мерките няма да доведат до увеличаване на приходите в компанията. Те са категорични, че стачка няма да има, само ако бъде подписан нов Колективен трудов договор (КТД).
В момента се водят преговори за нов КТД. В него обаче по никакъв начин не е регламетирано, че работниците ще получат дори тези шест заплати, а какво остава за 10, заяви Петър Бунев, председател на Синдикалната организация на железничарите в България.
Сметките на ръководството на БДЖ показват, че стачката ще носи по 600 хиляди лева загуби на ден.
На официалната страница на БДЖ (bdz.bg) е публикуван списък на спрелите влакове в първия ден на стачката, както и гарите, на които е възможен престой.