Внезапна проверка на център за кандидат-шофьори

26.10.2009 | 19:19
по статията работи: Апостол Апостолов
Инсталирането на камери в центровете и колите ще оскъпи шофьорските курсове, смята собственик на център
Внезапна проверка на център за кандидат-шофьори

Внезапна проверка на център за провеждане на теоретични изпити за кандидат-шофьори направиха днес от транспортното министерство. На произволен принцип от няколко възможности беше изтеглено листче с името на столичния учебен център "Реа - Крум Крумов", след което инспектори от МТИТС, заедно с журналисти, извършиха 2-часова проверка на школата.

Условията

За да се допусне кандидат-водач до теоретичен изпит трябва да има завършен курс на подготовка в учебен център. Курсът включва 31 учебни практически часа (кормуване), 36 учебни часа по теория за безопасното движение и 4 часа по устройство на автомобила.

По време на обучението се провежда междинен вътрешен изпит по теория. Препитването се извършва от ръководителя на центъра или от упълномощено лице, без участието на инструктор, обучавал кандидат-водача. Продължителността на изпита е 40 минути и включва 60 въпроса. Допустимият брой грешки е 5. Ако изпитваният не вземе теста, явява се отново. В случай, че и вторият изпит не бъде взет, кандидат-водачът има право да впише в учебната си книжка, че не желае повече да се явява на изпити и иска да бъде изпитан пред комисия от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Практическият вътрешен изпит също се провежда от ръководителя на центъра, без участието на инструктора. Ако изпитът не се вземе, полагат се 4 часа кормуване. В случай, че отново не се вземе изпитът, полагат се допълнителни часове.

След приключването на изпитите по теория и практика в центъра се изготвя протокол за регионална дирекция "Автомобилна администрация" за насрочване на дата на същинския изпит. Той се провежда в център пред комисия в състав: представител на „Автомобилна администрация", който е и председател на комисията и представител на учебния център.

На същинския изпит пред кандидат-водача се разпечатва плик с листовки. Те са по 2 за кандидат и съдържат по 30 въпроса. Всяка листовка има идентификационен номер и шаблон с верните отговори. Този шаблон се откъсва и стои пред председателя. Важно е да се знае, че верният отговор се отбелязва със знак Х в самото квадратче. След успешно взет теоретичен изпит, се преминава на практически изпит.

2009_10270069_460

Внезапна проверка в център за обучение на кандидат-шофьори. Снимка: Econ.bg

Резултатите след внезапната проверка

Резултатите от проведения изпит в центъра са добри, обобщи днес Асен Лазаров, държавен експерт от "Автомобилна администрация". По списък днес са се записали 9 кандидати, а са се явили 6. От шестимата, 4 души са взели изпита. Единият от скъсаните е допуснал 22 грешки. Експертите не могат да си обяснят как е възможно на вътрешен теоретичен изпит кандидат-шофьорите да са направили 5 грешки, а на същинския изпит да правят по 59-60 грешки, какъвто случай веднъж е бил отчетен. Често са констатирани случаи, при които са предадени празни листовки.


"За момента внезапните проверки са единственият начин да се контролира правилното провеждане на изпитите в центровете", убедени са от „Автомобилна администрация".

Камери в колата и залата по време на изпит

На по-късен етап се предвижда в изпитните зали и в автомобилите, в които се изпитват кандидат-шофьорите, да бъдат инсталирани камери. Това обаче може да стане едва, след като бъде променена методиката за провеждане на изпити.

Промените предвиждат и монтирането на GPS-системи за проследяване на маршрута, по който е преминалa изпитната кола. По този начин ще се доказва, че изпитът е проведен реално, а не фиктивно. Материалите от записите ще се прилагат към изпитните резултати и ще бъдат проверявани от министерството. От министерството появниха, че една камера струва между 400 и 2000 лв. и ще се закупува от самите центрове.

"Инсталирането на камери в изпитните коли със сигурност ще повиши цената на шофьорския курс", категоричен е Крум Крумов, собственик на проверения днес център. С колко точно ще поскъпне курсът, Крумов не се нае да прогнозира. Според него с внедряването на камери в центровете и изпитните коли няма да се промени нищо, а само ще се създаде допълнително притеснение на изпитваните. Крумов е убеден, че корупцията в тези школи може да се намали като се вдигнат заплатите на изпитващите. Крумов спомена за случай в неговата практика, когато курсист се е явявал на листовки 20 пъти и допълни:

„Всичко е свързано с пари. На всяко явяване се заплаща изпитна такса. Всъщност аз печеля от несериозното отношение на кандидата към изпита. Ако той сам не седне да научи листовките, колкото и вътрешни изпити да се правят, няма да има успех."

Коментарът на Крум Крумов, собственик на проверения днес център, може да чуете в прикрепения аудио файл след статията.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 29.04   1672 г. – Армията на Луи XIV напада Холандия. 1770 г. – Джеймс Кук акостира край днешния Сидни (Австралия) и нарича залива Ботани 1859 г. – Започва...