През 2007 и 2008 г. в България са станали 63 инцидента на жп прелези. В тях шестима са убити, а 19 са ранени. Според статистика на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) в 98% от инцидентите на жп прелезите са виновни водачите на превозни средства (МПС, с животинска тяга и т.н.).
Само от началото на 2009 г. са регистрирани 12 случая на неправилно преминаващи пътни превозни средства през жп прелези.
България е на първо място в Европейския съюз по процент охраняеми жп прелези. 52% от прелезите в България са с бариери и 35% са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46% и 7%, в Унгария - 20% и 31% и в Словакия - 28% и 19%.
Най-често срещаните нарушения на прелезите са свързани с преминаването на пътни и товарни превозни средства през прелезите при спуснати бариери или при подаден червен сигнал, че приближава влак, както и счупване или удряне на бариерните греди. Всеки инцидент на жп прелез освен с материални щети (близо 150 хил. лв. за 2007 и 2008 г.) и неудобства - счупени бариери, повредени сигнализационни устройства, намаляване на скоростта или блокиране на движението на влаковете, закъснения на графика на движение на влаковете, носи риск и за живота и здравето на нарушителите, посочват от НКЖИ.
Компанията планира да инсталира допълнителен фар с трета бяла бавно мигаща светлина на 24 прелеза в страната. Тя ще показва, че прелезното устройство работи и към прелеза не пристига влак.