След като бе проведена акция срещу проблемни уебсайтове, закупуването на популярни електронни стоки като цифрови фотоапарати и аудио плейъри по Интернет вече е много по-безопасно.
Сега 84% от продаващите електроника уебсайтове, проверени за нарушения на разпоредбите на ЕС за защита на потребителите, спазват законодателството на ЕС (в сравнение с едва 44% през 2009 г.). Мащабното разследване стартира през май 2009 и беше проведено от националните органи на 26 държави-членки, Норвегия и Исландия. Сред установените проблеми бяха подвеждаща информация относно правата на потребителите, неточни цени и липса на координати за връзка с търговеца. Нередностите в тези сайтове сега са поправени и бяха наложени санкции, когато това беше необходимо. Комисията обяви също така първоначалните констатации от проведеното през 2010 г. мащабно разследване на онлайн продажбите на билети за културни мероприятия и спортни събития.
Мащабното разследване
Мащабното разследване представлява акция за правоприлагане, координирана от ЕС, и изпълнявана от националните правоприлагащи органи. Държавите-членки провеждат едновременни съгласувани проверки за нарушения на законодателството за защита на потребителите в определен сектор. Те се свързват с операторите относно заподозрените нередности и искат от тях да вземат корективни мерки, става ясно от информацията на Европейската комисия.
През май 2009 г. беше проведено мащабно разследване, свързано с електрониката. Правоприлагащите органи в цяла Европа извършиха проверки за съответствие със законодателството на ЕС за защита на потребителите на множество уебсайтове, продаващи електроника. За целите на разследването бяха подбрани шест популярни категории продукти, в това число персонални аудио плейъри, цифрови фотоапарати и мобилни телефони. Оттогава националните органи следят проблемните сайтове, като изискват корекции и налагат санкции при необходимост.
Резултати от мащабното разследване, свързано с електрониката
От първоначално проверените общо 369 уебсайта в момента 310 сайта (84%) спазват правилата на ЕС за защита на потребителите, в сравнение с май 2009 г., когато само 163 сайта (44%) са спазвали правилата. Санкциите при потвърдени нарушения включват налагане на глоби и затваряне на уебсайтовете.
Установените първоначално главни проблеми бяха свързани със:
- информацията относно правата на потребителите: 86% от проверените уебсайтове сега съдържат ясна и точна информация, както се изисква от закона (напр. относно правото на връщане на продукта, без да се посочва причина, и относно законово установения гаранционен период), за разлика от май 2009 г., когато само 64% от уебсайтовете съдържаха такава информация;
- информацията относно общата цена: 94% от проверените уебсайтове сега показват ясна и точна информация относно общата цена (включваща таксите за доставка и всички други допълнителни разходи), за разлика от май 2009 г., когато само 75% от уебсайтовете съдържаха такава информация;
- координатите за връзка с търговеца: 95% от проверените уебсайтове сега предоставят изискваната информация за търговеца като наименование, адрес и електронна поща, за разлика от 82% през май 2009 г.