Все повече студенти избират задочна и дистанционна форма на обучение за сметка на редовните лекции. Причината е от чисто финансов характер – съчетаването на следването с работа, която да осигури лични финанси на младежите.
Националното представителство на студентските съвети (НПСС) у нас дава данни от 2011/2012 учебна година, според които 23% от студентите у нас учат задочно или дистанционно, съобщава bTV.
Тенденцията е по-застъпена в по-малките градове, където няма особено много възможности за почасова работа или работа на непълен работен ден. Така съчетаването с редовната форма на обучение граничи с невъзможното и учащите се избират задочния вариант на обучение. Някои от вузовете в по-големите селища предлагат на възпитаниците си почасова работа в университетската администрация. Такава например е практиката и в Софийския университет „Свети Климент Охридски“.
При избора на задочна форма на обучение студентите не могат да се възползват от някои преференции, които имат колегите им, избрали редовното слдване. Сред тях са здравните осигуровки, правото на получаване на стипендии, правото за ползване на общежитие и редица други. Студентските летни бригади в САЩ също са извън досега на задочниците, както и студентското кредитиране – двете също са запазени само за редовната форма на обучение.