Една от всеки 10 кредитни карти в страната вече е небанкова. Това показва национално представително проучване, проведено от GFK по поръчка на Аксес Файнанс ООД.
15% от населението на възраст 20-65 години разполага с кредитна карта, като делът на небанковите от всички кредитни карти е 10%. Водещи позиции има Бяла Карта с над половината от издадените небанкови кредитни карти.
Пазарът на кредитни карти остава ненаситен, но клиентският профил на потребителите е разнообразен както като демография, така и като начин на употреба на продукта. Небанковата кредитна карта е сравнително нов продукт, но навлизането й на пазара променя профила на типичния клиент на кредитната карта, тъй като гъвкавите условия за одобрение дават възможност на по-широк кръг от клиенти да използват продукта. Ако при банковите кредитни карти преобладават хората с висше образование (41%) и личен доход над средния, то при клиентите на небанковия продукт има превес на хора със средно образование (67%) и доход на средните и малко под средните за страната нива.
Прави впечатление, че 7% от клиентите на небанковия продукт са хора със свободни професии. Според вътрешния анализ на Бяла Карта този клиентски сегмент използва картата си освен за обичайните цели, и за подпомагане на бизнес дейността си.
Проучването показва, че както банковите, така и небанковите кредитни карти се използват за приблизително едни и същи цели. Най-голям е делът на ежедневните нужди: хранителните стоки (16% за небанковите и 24% за банковите карти) и плащане на месечни сметки (14% за небанковите и 18% за банковите). Картите се използват и за по-големи покупки като бяла и черна техника (14% и за двата сегмента), покриване на разходи за почивка (16 и за двата сегмента), както и за покупки на дрехи и обувки, зареждане на гориво, за забавления.
“Употребата на кредитни карти в целия свят, както и в рамките на Европа варира значително и се обуславя от набор от фактори, сред които културни, социални и икономически”, уточнява Александра Калчева, Маркетинг Мениджър на Аксес Файнанс ООД. „В нашето проучване над половината от населението твърди, че доходите му едва стигат да се покрият разходите за месеца и не може да спестява. Това е един от факторите, който обуславя използването на кредитната карта като вариант за финансиране на всекидневни разходи, което е характерен начин за използване на този продукт не само у нас.”
Средният отпускан лимит на небанковите кредитни карти е в рамките на 1200 лева. При банковите карти този лимит е с около 500 лева по-висок.
Спрямо спецификите на нуждите си, различните потребители виждат и допълнителни ползи от продукта: за най-младите потребители (20-29 годишни)– пазаруването онлайн, за хората с над средните доходи – удобството на кредитната карта при пътуване в чужбина. 62% от анкетираните изтъкват като основно предимство на кредитната карта възможността винаги да имат финансови средства на разположение.
„ Наблюденията на клиентската ни база показват все по-разнообразен профил на клиентите, които използват продукта, както и подобряване на културата на използване на кредитна карта и по-добро познаване на принципа на погасяване на вноските по нея“, допълва Маркетинг мениджърът на Аксес Файнанс ООД, „България е една от страните с нисък дял на ползватели на кредитни карти в Европа, пазарът има потенциал за развитие. С развитието на пазара употребата на кредитни карти също ще се развива и разнообразява.
Проучването е представително за населението на страната на възраст 20-65 години и е проведено от GFK сред 1500 души през април 2018 г. по поръчка на Аксес Файнанс ООД, институцията предлагаща финансовия продукт Бяла Карта.
„Бяла Карта“ е международна кредитна карта Visa Classic, предлагана от Аксес Файнанс ООД. Клиентите на „Бяла Карта“ не заплащат такса за издаване и обслужване. Няма такси при теглене от банкомат в България, както и при плащане в търговските вериги. Кандидатстването и получаването на "Бяла Карта" е изключително улеснено и става изцяло дистанционно.
„Аксес Файнанс“ ООД е българска компания, специализирана в небанковото кредитиране. Компанията вече присъства чрез свои дружества на пазарите в Македония, Румъния и Полша.