Всяка трета жалба е за парното и водата

12.01.2022 | 14:15
по статията работи: econ.bg
Всяка трета жалба от потребители у нас през миналата година е била за парното и сметките за вода, показа проверка на „Монитор“. В София обаче процентът на тези сигнали е по-голям, като от 2100, получени в приемната на Федерацията на потребителите, 1500 са
Всяка трета жалба е за парното и водата
Снимка: под лиценза на creative commons

Всяка трета жалба от потребители у нас през миналата година е била за парното и сметките за вода, показа проверка на „Монитор“. В София обаче процентът на тези сигнали е по-голям, като от 2100, получени в приемната на Федерацията на потребителите, 1500 са били срещу „Топлофикация “. Това съобщи пред „Монитор“ изпълнителният секретар Емил Георгиев, като данните са за миналата година.

650 пък са оплакванията от действия по изпълнителни производства за образувани дела при частни съдебни изпълнители. Около 150 случая са за недоволства от изравнителни сметки и проблеми с качеството на топлоподаването 380 души са се жалили от „Софийска вода“, като по-големият процент от оплакванията са били заради образувани съдебни производства по граждански дела по неплатени сметки. Останалите случаи са за търсене на съдействие по неплащане на банкови кредити.

„Винаги най-много жалби има срещу парното. Лошото е, че у нас винаги сме свикнали някой друг да ни върши работата, търсим си правата чак когато ножът опре до кокала - коментира Георгиев. Той изтъкна, че продължава и порочната практика на монополисти да съдят не само ползватели на услуги, но и такива, които са свързани само с части от дадени имоти.

„Основен проблем е, че не се спазва Законът за защита на потребителите, който би трябвало да е специален по отношение на Закона за енергетиката. Причината е, че у нас за водещ се приема Законът за енергетиката, а не този за защита на потребителите. Така например в Закона за защита на потребителите има член, в който е упоменато, че се заплаща само получена услуга след сключен договор. В противен случай не би трябвало да плащаш нещо и точно това е ябълката на раздора“, обясни Емил Георгиев.

27 жалби за забавени подаръци са били подадени към Асоциация „Активни потребители“. Това обясни пред „Монитор“ изпълнителният директор Богомил Николов. Сигналите са били около Коледа и са свързани с поръчки от сайтове за онлайн търговия.

„Хората обаче трябва да знаят, че това не подлежи на санкция, защото срокът за изпълнение се определя от търговеца. Ако той не го спазва, няма да плати обезщетение на купувача. В такива случаи обаче може да се претендира за нелоялна търговска практика, за заблуждение“, коментира Богомил Николов. Той обясни, че за целта трябва да се подаде жалба до Комисията за защита на потребителите.

Що се отнася до забавените поръчки, Николов изтъкна, че в западните страни това от години е често срещан проблем, докато у нас все още става дума за единични случаи.

„Преди време в Англия дори имаше проучване, което показа, че всеки десети подарък закъснява. Ще бъде интересно обаче да се види у нас дали оплакванията са свързани с едни и същи производители. Затова съветвам хората да не пазаруват в последния момент, независимо дали става дума за онлайн търговия или за обикаляне по магазините“, каза Николов. Според него е необходимо обаче да се обърне внимание на друг проблем - този за

качеството на пиротехническите изделия, тъй като има смущаващи случаи, изнесени в медиите.

„Лошото е, че няма официални оплаквания от потребители, но тези случаи не са дребни и трябва да се внимава с такива средства. Често приключват с пожари, наранявания. Трябва да се обърне внимание и на качеството на коледната украса, която се продава масово по магазините“, добави Николов.

30% от всички сигнали до омбудсмана са свързани с ВиК проблеми, като цена на водата, липса на вода и лошо качество, следвани от тези за цената на тока. Според омбудсмана Диана Ковачева потребителските проблеми и тези, свързани с тока, парното и водата, изискват и законодателни промени.

Голям процент са и жалбите от качеството на туристически услуги. Само през лятото на миналата година Комисията за защита на потребителите (КЗП) е извършила над 3000 проверки в курорти. Получени са около 400 жалби от потребители. Очаква се броят им да скочи през зимния сезон.

Има увеличение с около 50% на постъпилите и обработени жалби от търговия в интернет в КЗП спрямо същия период за миналата година, сочи статистиката.

По данни на Българската е-комерс асоциация през миналата година над 47% от потребителите са пазарували през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% - от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът, което е притеснително.

Според проучване в БЕА между 7 и 20% в зависимост от типа продукти от поръчаните пратки не се вземат от потребителите от офиса на куриера, при което не само губят фирмите, но и се хабят ненужно ресурси и движение на коли, което пък е „зелената“ страна на проблема.

Експерти припомнят, че в в Националната агенция за приходите вече се поддържа регистър на онлайн търговците, което означава, че те носят пълна отговорност, ако продават дефектни стоки или не искат да уважат правото на отказ от закупена стока.

Купуваме по-малко облекло, обувки и стоки за бита

Пазарували сме скромно в навечерието на Коледа и Нова година. Това сочат предварителни сезонно изгладени данни на Националния статистически институт (НСИ) през ноември 2021 г. Понижение се наблюдава при търговията на дребно с текстил, облекло, обувки и кожени изделия - с 14,3 на сто, и търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита - с 4,5%.

Оборотът на търговията на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети, по съпоставими цени нараства с 0,5% спрямо предходния месец.

Оборотът в търговията на дребно, изчислен въз основа на календарно изгладени данни, е с 6,7 на сто над равнището на същия месец на 2020 г.

През ноември 2021 г. в сравнение със същия месец на 2020 г. е отчетено увеличение на оборота при търговията на дребно с автомобилни горива и смазочни материали (с 9,9%), търговията на дребно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия (с 9,6 на сто) и търговията на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали (с 4,1%).

В търговията на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали, е регистриран ръст при търговията на дребно с фармацевтични и медицински стоки - с 21,9 на сто, търговията на дребно чрез поръчки по пощата, телефона или интернет - с 10,4%.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 26.04   1336 г. – Франческо Петрарка изкачва връх Ванту – символичен рожден ден на алпинизма. 1802 г. – Наполеон Бонапарт подписва обща амнистия, която позволява...