Агенция "Митници" вероятно ще въведе ограничения за количеството гориво, с което турските превозвачи ще влизат в страната. Това ще стане факт с промени в Закона за митниците, съобщи министърът на
транспорта Петър Мутафчиев. Засега не е ясно кога промените ще бъдат внесени за одобрени в правителството, съобщи Дневник.bg.
Първоначалното намерение беше лимитът да бъде наложен още в началото на месец юли, заедно с въвеждането на транзитните платени разрешителни. В резултат от протестите на българските превозвачи срещу
високите цени на горивата транспортното и финансовото министерство заявиха, че обсъждат възможността за въвеждане на лимити на реципрочна основа.
Турската страна преди повече от година въведе лимит от 500 литра при влизане на български превозвачи в страната. Браншовите организации в България преди два месеца поискаха реципрочни мерки, като
твърдят, че превозвачите зареждат на бензиностанции в безмитните зони.
Българската страна вече събира по 83 евро за триосните камиони, които преминават през територията й, и 58 евро за двуосните. Таксата ще се плаща за 125 хил. транзитни разрешителни, останалите 125
хил. са безплатни. Подобни такси има в Гърция и Румъния, мотивира се Мутафчиев.
По силата на действаща в момента спогодба всяка от страните може да въвежда едностранно такси. Ако протестите на турските превозвачи затрудняват трафика на граничните пунктове, ще бъдем принудени
чрез Външно министерство да поискаме намесата на турското правителство, предупреди министърът на транспорта.
Опасенията на транспортното министерство са, че турската страна в отговор на въведената такса за преминаване може да поиска такса за изминат километър на тон.
В същото време правителството не намали цената на дневна винетка за сметка на увеличение на годишната, както искаше Европейската комисия заради предложението на превозвачите поевтиняването да засегне
годишната винетка. Така в момента чуждестранните превозвачи се оказват по-облагоделствани, коментираха експерти. По думите им в момента дневната винетка се оказва по-ниска в сравнение с тази в
Румъния.
Разликата между преминаващите турски камиони през България е 40-50 пъти в тяхна полза, коментира търговският директор на СОМАТ Димитър Николов. Той обясни, че те имат различни алтернативни маршрути,
например през Гърция. Дори и след увеличение на таксата България ще остане най-евтина за турските превозвачи в сравнение с останалите страни, твърди Николов.
Според съпредседателя на Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски досега турски камион е плащал 5 евро за влизане в България, а за минаване през Румъния се плащат 100
евро, а през Унгария - 400 евро.