Въздушният транспорт се възстановява устойчиво след пандемията

31.05.2022 | 11:05
по статията работи: econ.bg
Пътникопотокът и броят обработени самолети, отчетени от Летище София през Май 2022 са все още под нивата от преди пандемията. Въпреки това се наблюдава 6 % ръст при обработените товари и пощенски пратки за Април 2022
Въздушният транспорт се възстановява устойчиво след пандемията
Снимка: под лиценза на creative commons

Пътникопотокът и броят обработени самолети, отчетени от Летище София през Май 2022 са все още под нивата от преди пандемията. Въпреки това се наблюдава  6 % ръст при обработените товари и пощенски пратки за Април 2022 в сравнение със същия период на 2019 година. Тази позитивна тенденция може да не продължи дълго, тъй като въздушните превозвачи и техните партньори започват да изпитват негативните последици от започналата през февруари тази година война в Украйна.

„За да избегнат  полети над  зоните на военен конфликт, авиокомпаниите трябваше много бързо да променят маршрутите си между Европа и Азия. Това доведе до по-дълги транзитни времена и увеличени разходи. Някои авиокомпании бяха принудени да отменят полети, докато други дори спряха сервизите си до определени дестинации“,  коментира Даниела Динкова, ръководител на проекта „Въздушен транспорт“ в ГОПЕТ ТРАНС. "Последователните икономически и политически кризи ще откроят стабилните играчи на пазара, а ГОПЕТ ТРАНС със сигурност е от тях."

Неопределен срок с по-високи цени и ограничения в транспорта 

Водещи при избора на въздушен транспорт са бързината на доставка и спешността на пратките. Най-често по въздух се транспортират пратки с висока стойност и/или критичен срок на доставка – електроника, фармацевтика, авто- и самолетни части, козметика, храни, цветя и други подобни. Ограниченията, както новите блокирания в ключови райони в Китай и други страни на изток, свиха още повече и без това недостатъчния товарен капацитет, който все още не е възстановен от пандемията. Това увеличи многократно транспортните разходи до определени дестинации. Експертите в бранша прогнозират, че тенденцията на по-скъп транспорт и ограничения ще продължи и е трудно да се предвиди докога. В тази нестабилна икономическа ситуация не само въздушният, но и всички видове транспорт, са изправени пред предизвикателството да се справят с липсата на капацитет и рязката промяна на цените.

 „Наблюдаваме някои промени на пазарите. Паради трудностите при намиране на контейнерно оборудване и драстичното увеличаване на цените на морския транспорт имаме все повече запитвания и реализирани пратки, които до момента бяха типично морски. Случва се за  по-малки обеми цените за морски и въздушен транспорт  да са почти изравнени и тогава за клиента е по-изгодно да транспортира със самолет, заради значително по-бързата доставка“, казва Даниела Динкова.

 Въздушната услуга е най-новият вид  транспорт, който ГОПЕТ ТРАНС добави в потрфолиото си, като по този начин българската компания вече може да предложи пълна гама от комплексни и сигурни транспортни решения от врата до врата, независимо от обемите и срока на доставка. Авиозвеното стартира работа през 2019, само няколко месеца преди началото на пандемията. По време на кризисния период  фирмата не само не спря проекта си, но година по-късно вече беше и лицензиран за България ИАТА агент (IATA - Международна асоциация за въздушен транспорт). Компанията също е признат член и предпочитан партньор в няколко мрежи от независими спедитори. От създаването на отдела резултатите се повишават постоянно и през 2021 достигат ръст на годишна база от 80% в броя на обработените пратки, 120%  в оборота и над 150% по показател обработен тонаж. Оборотът за периода Януари – Април 2022 вече надхвърли този за цялата 2020 и се очаква до края на годината ръстът да е над 2 пъти повече в сравнение с предходната година.

 „Не спряхме обслужването на авиопратки през целия период на ограничения, което - поради спецификата им, се случва 24 часа, 7 дни в седмицата - благодарение на нашата стабилна връзка и постоянна комуникация със страхотните ни партньори, обработващи товарите ни, както на летище София, така и на всички други летища, които използваме редовно“, допълва Даниела Динкова.

 Когато настъпят ограниченията, ефикасното решение е интермодалност 

Използването на различни видове транспорт може да оптимизира цената, маршрута и/или транзитно време и да премахне някои от негативните последици от пандемията и войната в Украйна. Комбинирането на различни транспортни услуги позволява на клиентите да оптимизират транспортните разходи. Прецизирането на  специфичните потребности на клиента е от изключителна важност за нас, защото недостатъчното познаване на изискванията за всеки конкретен превоз води понякога до предлагане на неприложими или много скъпи варианти. Има случаи, когато ГОПЕТ ТРАНС обработва пратките през партньори - доставчици на куриерски услуги или друго звено в рамките на компанията, което би могло да отговори по-добре на изискванията за товара. Дружеството има партньори в 193 от общо 195 страни, което на практика ни дава възможност да предложим вариант за доставка в световен план. Българската компания има дъщерни дружества в Гърция, Румъния, Турция, Полша и Испания. Собствените офиси и партньорите в Европа осигуряват директен достъп до допълнителни авиокомпании, респективно по-голям избор от транспортни решения. 

Например повечето превозвачи обслужват Летище София  с малки пътнически самолети, което идва с ограничения за височината на пратката и теглото на пакет. По-големите европейски летища - Амстердам, Виена, Франкфурт, Лондон и други ни осигуряват достъп до по-големи пътнически, както и много варианти за превоз с товарни самолети.

Когато обсъждаме решенията за комбиниран транспорт, ние разчитаме на богатия опит и мрежа от дестинации в цяла Европа, които предлагат сухопътните ни звена. Това ни позволява по-добър контрол върху товарите и тяхната доставка. По този начин имаме възможност да комбинираме автомобилния и въздушния транспорт и да предлагаме по-ефективни решения на клиенти, които искат да оптимизират своите товаропотоци и да повишат сигурността на доставките си.

Приносът на спедиторите към зеления преход 

Възможни практики, които са в смисъла на Декларацията от Тулуза, подписана от 400 летища по света, с цел нулеви нетни емисии в авиацията до 2050 година, са изборът на въздушен превозвач или конкретна резервация с по-малък въглероден отпечатък, както и дигитализация на документооборота от спедитора, а при възможност от авиокомпанията – и изцяло електронни документи.

„Предприехме всички стъпки, за да сме сред първите в България, които ще заменят хартиената товарителница с електронна и от 1 юни тази година стартираме с първата авиокомпания, която го позволява, а след това ще приложим за всички останали“, съобщи Даниела Динкова.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...