Българите, които се намират в по-отдалечените места на света, са принудени да чакат личните си документи до половин година след като са готови - изумителен срок за страна от ЕС. Оказа се, че проблемите с доставката на личните документи в чужбина са на път да засенчат тези с издаването им и неспазването на сроковете от МВР. Външно министерство не поема никакъв ангажимент за срок на доставка. Официалната причина за това са икономии, пише в днешния си брой вестник "Сега".
Вътрешното ведомство пое ангажимент да отпечата паспортите на българите в чужбина за 90 дни, но от МВнР обясниха на сайта си, че процесът по доставката "отнема известно време, което в голяма степен зависи от сегашните ограничени възможности за изпращане на куриерска поща". Неофициално дипломати признаха пред "Сега", че пътуването на документите понякога трае около шест месеца. Към този проблем е на път да се прибави още един - заради ръчната обработка при подаването на заявленията в консулствата, която отнема средно по 40 мин. за всеки документ, ще има българи, които няма да бъдат обслужени до края на годината. Във външно няма никакъв екшън план как да се справят с проблема, а ведомството ще пропилее целия август в отпуск по задължение.
Всеки, който бърза да се снабди с лична карта или паспорт, може да ползва куриерската служба DHL или да се върне в България, ако иска да му излезе по-евтино, обясниха от външно. Консулите дори с половин уста препоръчват на нашенци да направят точно това.
Според тарифата за таксите издаването на паспорт е 40 лв. плюс 20 евро за консулско обслужване в системата на МВнР. Продължаването валидността на паспорт от стария вид излиза 40 евро. Издаването на временен паспорт - 50 евро + 30 лв., а издаването на лична карта излиза 18 лв. + 20 евро. Свидетелството за управление на МПС пък е 25 лв. + 20 евро. Оказва се обаче, че таксите по тарифа 3 за консулско обслужване при новите документи са само за приемане на документите и попълване на формулярите, но не и за доставката им навреме.
На страницата на консулството ни в Бон, например, има подробна информация около издаването на личните документи. 35 евро струва услугата чрез DHL за доставка на готовите документи. Парите се превеждат по банков път и банковите такси са за сметка на заявителя.
Между 2 и 3 дни е срокът за доставка, след като документите бъдат доставени във Външно от МВР. При подаване на заявления от членове на едно семейство е допустимо оформянето им в една пратка, ако не надвишава 500 г.
В официалната позиция на Външно за доставка на вече готовите документи пише, че причина за забавянето им са "намалените куриерски маршрути" заради икономии на бюджетни средства. Под "куриерски маршрут" се разбира един дипломат и един куриер от дипломатическата поща, които периодично пътуват до съответната държава. Вместо по два пъти, както е било досега на някои места, сега те го правели веднъж на два или три месеца, обясниха неофициално от Външно. За движението на куриерската двойка не можело да се направят никакви графици и това е причината сънародниците ни да чакат с месеци доставката на документите им.
Преди дни българин разказа пред сайта Dnes.bg, че на 21 април подал молба за издаване на паспорт и лична карта в консулската служба в Париж. На 16 юни от сайта на МВР установил, че документите му са готови. В началото на юли се обадил, за да попита кога може да си ги получи, и научил, че до 20 юли чакат дипломатическа поща. На 21 юли обаче неговите документи липсвали. Когато човекът се възмутил, че си е платил за услугата и до три месеца очаква да си получи документите, служителката отвърнала: "Плащането е за изработване, не за получаване".
Говорителят на външно Весела Чернева е в отпуск и не бе открита за коментар. Шефът на консулската дирекция също почива. От пресслужбата обещаха да проверят случая, но отговор не последва. От МВнР обясниха, че издаването на новите документи минавало през три етапа. Първият свършвал с издаването на новите документи от МВР. Вторият - изпращането му в дирекция "Консулски отношения " на МВнР, отнемал между 3 и 20 дни "в зависимост от административно-техническите фактори и набиране на достатъчен брой паспорти за комплектуване на пратките". След това още известно време отнемало описването на документите за дипломатическата поща. Заради намаляване броя на куриерските маршрути във Външно започнали да използват и други практики. Пращали новите паспорти и по командировани по друг повод дипломатически служители или по командирска поща там, където оперират български авиокомпании.
Недоразумения
От официално съобщение на посолството ни в Берлин става ясно, че от 23 август до 1 септември "поради функциониране на консулската служба в силно намален кадрови състав" консулството почти няма да работи, освен за спешни случаи. Ще се извършват само неотложни административни услуги като издаване на временни паспорти и продължаване валидността на паспорти, издаване на визи и заверки и легализации. Няма обаче да се приемат заявления за нови документи, нито ще се получават вече доставени. Има струпване на няколко причини - освен съкращения с цел икономии трябва да се чистят отпуски на служители, а и точно сега се извършва ротацията в някои посолства, когато старите служители се сменят с нови и им трябва време за адаптация, обясниха от МВнР.