"Българските училища възпитават бъдещи фашисти", каза днес психологът проф. Георги Лозанов. Според него основна причина за това е фактът, че в училищата се преподава "с терор и под заплахата от излагане пред родителите".
Единственият начин това да се промени според Лозанов е да бъдат въведени методите на разработената от него алтернативна система за обучение, базирана на сугестопедията. Според него методът позволява да се научи от 3 до 5 пъти повече материал, отколкото при стандартно обучение.
Сугестопедията е метод за ускорено обучение посредством музика и дишане. Тя дава особено положителни резултати в областта на чуждите езици, давайки възможност да бъдат усвоени средно между 80 и 300 думи дневно. След преминаване на едномесечен курс даденият човек говори чуждия език на ниво напреднал. Техниката действа в три последователни стъпки: 1.Интро музика, заедно с дълбоко дишане за релаксиране и постигане на оптимално състояние за възприемане на информация; 2. "Активна музика", при която информацията, която следва да се научи, бива подавана на всеки 4-6 секунди; 3."Пасивна музика" при която човекът чува новата информация прочетена бавно на фона на барокова музика, което подпомага въвеждането на информацията в дълготрайната памет.
До момента у нас международната фондация на проф. Лозанов LITA (Lozanov International Trainer Association) е обучила около 30 души, които могат да преподават по
метода на сугестопедията.
Налагането на методиката ще става по обществена линия. До момента професор Лозанов е изпратил няколко писма до министъра на образованието Даниел Вълчев, в които настоява методът да
бъде въведен в българските училища.
От учебната 2008–2009 г. Природо-математическата гимназия "Добри Чинтулов" в Сливен ще прилага пилотно метода сугестопедия при обучението на чужди езици. Впоследствие той ще бъде
използван и в останалите дисциплини, съобщи директорът на училището Бисерка Василева.
Първите чуждоезикови курсове, които ще бъдат проведени в природо-математическата гимназия, ще бъдат по английски език. Впоследствие ще бъдат организирани курсове и по
испански език, в които ще могат да вземат участие както възрастни, така и деца, обясни Ванина Бодурова, член на управителния съвет на Центъра за развитие на човешкия потенциал.
По думите й методът на сугестопедията може да разреши за кратък период от време проблема, който съществува между родители, учители и ученици.
Приложен правилно, методът на сугестопедията дава гарантиран резултат, обясни педагогът Златка Думева. По думите й основен положителен момент в методиката е фактът, че не се налага
на децата да се дават домашни работи, тъй като целият материал се усвоява още в класните стаи. Това води до тяхното успокоение и положително настроение.