Председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) доц. Георги Лозанов апелира за формулиране на понятието "политическа реклама" в рамките на Закона за радиото и телевизията (ЗРТ) или в бъдещ закон за медиите. Това съобщават от Dariknews.bg.
Лозанов заяви, че е необходимо да има ясно разписан регламент за медийното предизборно отразяване, а политическата реклама да бъде ясно дефинирано понятие с определено място и време. По възможност това трябва да стане преди предстоящите парламентарни избори.
"Нормално е част от кампанията като форма на политическа реклама да бъде платена, но нека другата част да бъде свободна, безплатна. Защото няма никаква причина точно в кампанията, когато е най-важна ролята на журналистиката, тя фактически да бъде до голяма степен изключена. Политическата реклама трябва да е ясно означена като реклама, да има всички характеристики, включително ограничение по място и време в програмата, и от там нататък да има свободна журналистика", заяви председателят на СЕМ.
Предложението е представено като част от изводите на СЕМ вследствие наблюдението върху поведението на електронните медии по време на приключилите предизборни кампании за президентски и местни избори. При това наблюдение не е отчетено наличие на компроматни войни или т.нар. "черен пиар" в радио- и телевизионните програми.
Друго заключение е преимуществото на ГЕРБ и БСП в сборното разпределение на политическото представителство в електронните медии в предизборно време, отчете ръководителят на Дирекция "Мониторинг" в СЕМ Румян Петров. В кампанията са преобладават клиповете и хрониките като жанрове, а радиото логично води като вид медия по брой информациоони единици.
"Преди няколко дни чухме, че телевизора победи хладилника, сега можем да кажем, че радиото победи телевизора, доколкото това е логично и обяснимо и заради спецификата на радиото", коментира още директорът.
Кампанията в електронните медии е изиграла по-значима роля за т.нар. твърд партиен електорат на отделните формации. Не е била постигната докрай основната й цел да задоволи правото на слушателя и зрителя да направи самостоятелно информиран избор, обобщи Петров.
Председателят Георги Лозанов коментира и изразеното вчера пред финансовия министър Симеон Дянков искане на РЗС за сливане на СЕМ с Комисияра за регулиране на съобщенията (КРС). Той посочи, че съществуват много аргументи срещу това предложение. На първо време, бюджетът на СЕМ е 1,4 милиона лева, а на КРС - над 50 милиона лева. Освен това само един от пазарите на комисията (и то съдържателната му част) е предмет на работата на съвета.
Лозанов обясни: "Това е старо предложение, говори се затова много. (...) Много невъзможна конструкция ще се получи. По света е правено това нещо, но не е дало досега устойчив резултат".