Гиньо Ганев: Правата на пациентите не са защитени

30.07.2009 | 18:36
по статията работи:
Новите болници не могат да лекуват пациенти веднага заради административни спънки
Гиньо Ганев: Правата на пациентите не са защитени

Липсва достатъчна политическа воля не само за подобряване на документацията в сферата на здравеопазването, но и за подобряване на защитата правата на пациентите. Това каза на пресконференция омбудсманът Гиньо Ганев, предаде репортер на Агенция “Фокус”.

До този извод Ганев е стигнал в анализа, който той е изготвил въз основа на проверка по повод на оплаквания на граждани и учреждения за въздействието на административните процедури за акредитация на новооткритите лечебни заведения върху правата на пациентите.

Установено е, че нова болница не може веднага да започне да обслужва пациенти, защото не разполага с акредитация. До това положение се стига, тъй като болницата може да работи по договор с НЗОК, едва когато се акредитира, заяви Ганев. По думите му правата на пациента в България имат общ и пожелателен характер и са без правна задължителност.

„НЗОК по силата на наредба на Министерството на здравеопазването не сключва договори в момента, в който болницата започва да работи. Лечебното заведение трябва да докаже, че може да работи добре, за да получи акредитация. Как да стане това?”, попита омбудсманът. Според него наредбата за акредитацията на лечебните заведения трябва час по-скоро да бъде коригирана.

Националният омбудсман прави пет препоръки в становището си относно въздействието на административните процедури за акредитация на новооткритите лечебни заведения върху правата на пациентите.

Първата препоръка е Министерският съвет да внесе в Народното събрание предложения за законодателни промени, които да доведат до отпадане на изискването за наличие на акредитация като условие за договор с НЗОК.

Втората препоръка е министърът на здравеопазването да предприеме действия за промяна на Наредба 18 от 20.06.2005 г. за критериите за показателите и методиките за акредитация на лечебните заведения, като се премахнат сроковете, ограничаващи здравните заведения да подават заявленията си за акредитация.

Третата препоръка е здравният министър да обсъди възможността акредитацията да се прави от независима организация, извън администрацията на Министерството на здравеопазването.

Четвъртата препоръка е министърът на здравеопазването да изработи и приеме без отлагане по реда на Закона за лечебните заведения липсващите медицински стандарти. Петата и последна препоръка на омбудсмана е здравният министър и Българският лекарски съюз да изготвят и приемат правила за добра медицинска практика.

Правата на пациента не са защитени досега, категоричен беше в заключение Ганев.

Целият този регламент за акредитация на лечебните заведения се отразява неблагоприятно върху правата на пациента. Това заяви от своя страна Росица Тоткова, директор на Дирекция „Жалби и сигнали на гражданите”.

По думите й с наредбата за акредитация на лечебните заведения се нарушават поне три права на пациентите - правото да получат достъпна и качествена медицинска помощ; правото на свободен избор на пациента на изпълнител на медицинска помощ; правото на равнопоставеност.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...