В момента шофьорите, извършили пътно нарушение в държава-членка, различна от тяхната собствена, често избягват плащането на наложената им глоба. Днес Европейският парламент (ЕП) ще гласува законодателно предложение, което да гарантира, че шофьорите ще могат да бъдат идентифицирани и ефективно глобени, когато извършват нарушения където и да било в ЕС. Обхванати са следните нарушения: каране с превишена скорост или в нетрезво състояние, неизползване на обезопасителен колан и преминаване на червена светлина.
Докладът на Инес Аяла (ПЕС, Испания), приет днес с 594 гласа "за", 35 "против" и 40 "въздържали се", е силно критичен към актуалната ситуация, при която шофьорите често избягват ефективното понасяне на санкции.
"Тази относителна ненаказуемост подкопава целите на пътната сигурност и насърчава шофьорите да не спазват правилата за движение по пътищата в другите държави-членки, тъй като те знаят, че няма да им бъдат наложени санкции", подчертава докладчикът, цитиран от пресслужбата на ЕП.
Повече сигурност по пътищата
Членовете на ЕП считат, че приемането на тези мерки ще допринесе за увеличаването на сигурността по пътищата в Европа. ЕС си е поставил амбициозната цел да намали с 50% броя на загиналите по пътищата до 2010 г. Като цяло обаче за периода 2001-2007 г. напредъкът при намаляването на броя загинали при пътни инциденти е слаб, а през 2007 г. не е регистриран никакъв прогрес.
Според изследване на въздействието от 2007 г., 30% от смъртните случаи по пътищата се дължат на превишена скорост, 25% на каране в нетрезво състояние, 17% на неизползване на обезопасителен колан и около 4% на преминаване на червена светлина.
Глобите от чужбина ще трябва вече задължително да бъдат плащани
Законодателното предложение въвежда прилагането на електронна система за обмен на информация между държавите-членки относно извършените нарушения. Създадените за тази цел електронни системи трябва да гарантират сигурността и поверителността при обмена на данните.
Регистрационният номер на колата и другите лични данни ще бъдат изпратени за проверка в случай на засичане на нарушение. След извършването на тази проверка от държавата-членка, в която превозното средство е регистрирано, съответните компетентни национални власти трябва да изпратят уведомление за извършено нарушение на собственика, в което да се съдържа размера на санкцията. Шофьорите трябва да бъдат информирани и за правилата, процедурите и възможностите за обжалване на санкцията.
Какво става при неплащане на санкцията?
При изпращане на уведомление за нарушение то трябва да съдържа като минимална информация наименованието на компетентния за изпълнението на санкциите орган и описание на съществените подробности относно нарушението. В него трябва да бъдат посочени също така размерът на паричната санкция, различните процедури за плащане, срокът за извършване на плащането, възможностите за оспорване на основанията за нарушението и за обжалване на решението за налагане на парична санкция.
Уведомлението трябва също да информира собственика, че ако откаже да плати глобата, това ще бъде съобщено на съответните компетентни органи на държавата-членка, в която живее, с цел решението да бъде изпълнено. Изпълнението на решението трябва да бъде приложено по същия начин, както за сходни глоби в държавата-членка на нарушителя.
Насоки на ЕС за безопасност по пътищата
Докладът добавя към предложението на Комисията серия от насоки за повишаване на безопасността по пътищата в ЕС. Така например депутатите искат проверките на скоростта с автоматично оборудване да бъдат увеличи с 30% в държавите-членки, където броят на смъртните случаи надхвърля средната стойност за ЕС. По отношение на шофирането в нетрезво състояние държавите-членки трябва да гарантират, че най-малко 30% от водачите ще бъдат проверявани всяка година. По отношение на използването на обезопасителен колан трябва да се провеждат “интензивни контролни операции” (най-малко шест седмици годишно) в държавите-членки, където по-малко от 70% от населението използва обезопасителен колан, по-специално в местата и във времето, когато нарушенията са най-чести.
По-нататъшно разширяване на обхвата на директивата
След като представи доклад относно прилагането на настоящата директива две години след влизането й в сила, Комисията ще предложи, ако е необходимо, евентуално разширяване на нейното приложно поле с цел включване на други категории пътнотранспортни нарушения.