Индексът на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.5%, т.е. месечната инфлация е 1.5%. Това сочат предварителни данни на Националния статистически институт.
Годишната инфлация за януари 2022 г. спрямо януари 2021 г. е 9.1%.
Средногодишната инфлация за периода февруари 2021 - януари 2022 г. спрямо периода февруари 2020 - януари 2021 г. е 4.1%.
През януари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 2.4%;
алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.2%;
облекло и обувки - намаление с 1.8%;
жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.4%;
жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.2%;
здравеопазване - увеличение с 0.4%;
транспорт - увеличение с 0.6%;
съобщения - цените остават на равнището от миналия месец;
развлечения и култура - увеличение с 3.8%;
образование - увеличение с 0.2%;
ресторанти и хотели - увеличение с 2.3%;
разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.7%.
През януари 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти:
ориз - с 1.3%,
брашно - с 4.2%,
бял хляб - с 2.9%,
типов и ръжен хляб - с 3.0%,
макаронени изделия - с 5.3%,
месо от едър рогат добитък - с 1.4%,
месо от домашни птици - с 1.2%,
мляно месо (кайма) - с 2.3%,
риба - с 2.6%,
пълномаслено и нискомаслено прясно мляко - съответно с 0.7 и 1.3%,
кисело мляко - с 1.4%, сирене - с 1.6%,
кашкавал и извара - с по 4.3%,
яйца - с 0.8%,
млечни масла - с 5.8%,
олио - с 4.4%,
ябълки - с 3.7%,
цитрусови и южни плодове - с 1.0%,
домати - с 13.4%,
краставици - с 16.4%,
зеле - с 8.9%,
пипер - с 22.2%,
зелен лук и праз - с 3.1%,
гъби - с 3.5%,
зрял боб - с 1.8%,
леща - с 4.9%,
захар - с 2.5%,
шоколад и шоколадови изделия - с 1.0%,
сол - с 2.1%,
кафе - с 2.3%,
чай - с 3.0%,
минерална вода - с 2.6%,
газирани напитки - с 2.0%,
ракии - с 1.3%,
вина - с 0.4%,
бира - с 0.6%
През януари 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти:
хляб „Добруджа“ - с 0.1%,
свинско месо - с 0.8%,
малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.9 и 0.8%,
маргарин - с 0.4%,
сушени плодове и ядки - с 0.5%,
зрял лук - с 1.3%,
кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 0.3%,
маслини - с 1.6%,
картофи - с 1.1%,
оцет - с 0.2%,
плодови сокове - с 0.1%
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при:
материали за ремонт и поддържане на жилище - с 2.7%,
централно газоснабдяване - с 24.0%,
газообразни горива за битови нужди - с 1.0%,
въглища - с 3.1%,
дърва за отопление - с 2.6%,
хладилници - с 2.9%,
перални и съдомиялни - с 1.6%,
препарати за почистване на съдове - с 4.9%,
други почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 2.3%,
нови автомобили - 0.4%,
дизелово гориво - с 0.8%,
автомобилен бензин А95Н - с 0.6%,
автомобилен бензин А100Н - с 0.4%,
метан за ЛТС - с 20.3%,
поддръжка и ремонт на ЛТС - с 2.8%,
курсове за водачи на ЛТС - с 1.7%,
цветарство - с 1.2%,
вестници - с 1.2%,
услуги по обществено хранене - с 2.1%,
бръснаро-фризьорски услуги - с 3.3%,
продукти за лична хигиена - с 0.9%,
козметични продукти - с 3.1%
През януари 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при:
облекло и обувки - съответно с 2.0 и 1.6%,
пелети - с 1.7%,
прахосмукачки - с 0.8%,
принадлежности за ЛТС - с 0.1%,
газ пропан-бутан за ЛТС - с 1.3%,
телевизори - с 0.5%,
лаптопи - с 1.0%
През януари 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на: лекарствените продукти - с 0.3%, лекарските и стоматологичните услуги - съответно с 0.9 и 1.2%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
По предварителни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Годишната инфлация за януари 2022 г. спрямо януари 2021 г. е 7.7%.
Средногодишната инфлация за периода февруари 2021 - януари 2022 г. спрямо периода февруари 2020 - януари 2021 г. е 3.5%.
Според ХИПЦ през януари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 2.2%;
алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.3%;
облекло и обувки - намаление с 1.7%;
жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.9%;
жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.1%;
здравеопазване - увеличение с 0.4%;
транспорт - увеличение с 0.2%;
съобщения - цените остават на равнището от миналия месец;
развлечения и култура - увеличение с 1.9%;
образование - увеличение с 0.3%;
ресторанти и хотели - увеличение с 2.3%;
разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.2%
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
По предварителни данни на НСИ индексът на цените за малката кошница за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.7%. През януари 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
хранителни продукти - увеличение с 2.9%;
нехранителни стоки - увеличение с 0.8%;
услуги - увеличение с 0.1%