Бул. „Витоша“ е следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги, прогнозират от консултантската фирма Forton. Според специално проучване за бул. „Витоша“ причините са отсъствието на редица компании от основната търговска улица на София и очакваното затихване на строителството на молове.
„Предвид отварянето само на един мол в София през 2015 г. търговците ще трябва отново да разгледат възможностите да имат обекти на места с постоянен поток потребители“, смята Михаела Лашова, изпълнителен директор на консултантската компания. „Търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки - така, както е в повечето европейски страни“, добавя тя, цитирана от в. „Монитор“.
В момента организираната търговия - големи национални и местни вериги – е равнопоставена на самостоятелните концепции на булеварда, според проучването. Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси.
„Картината ще се промени в полза на големите играчи - така, както стана в сегмента на търговските центрове“, прогнозира Росен Генев, мениджър в компанията. „В периода 2006-2008 г. бяха въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи бяха водещи. След 2008 г. обаче профилът на водещите търговски центрове е определен от десетина известни марки, като от тях само две са на основната търговска улица в София“, добавя той.
Според анализа на пазара през последната година продължават да навлизат нови търговски компании. Те засилват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес.
Търговският микс на бул. „Витоша“ се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни - 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ.
Въпреки това цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени, като напр. супермаркетите, магазините за потребителска електроника и детските магазини, както и в известна степен
спортните стоки.