Наземните и подземните паркинги центъра на столицата побират 7075 автомобила, сочат данни от преброяване, направено от Центъра за градска мобилност. Голяма част от местата в гаражите в "сърцето" на София обаче стоят празни.
Столичани предпочитат да търсят "квадратче" за колата си в "Синя" зона, показа проверка на вестник "Монитор". Причината за това е, че час престой в повечето паркинги, които се държат от частници, струва между 2 и 3 лева. Така столичани трябва да плащат между 16 и 24 лева, ако искат да оставят колата си по време на работния ден.
Тези цени са значително по-високи от таксата за синята зона. В много малко от частните гаражи се плаща по 1 лев за 60 минути престой, коментираха данните от Центъра по градска мобилност. Описването на местата в паркингите в центъра на София беше направено по време на изработването на концепцията за разделянето на "Синя зона" на два ринга, в които се очаква капацитет за близо 12 700 коли.
Един от гаражите, които седят наполовина празни, се намира на "пъпа на града" - под "Булбанк" на Ларгото. Основната част от него се държи от МСН 2001, а цената за престой е 2 лева на час. Общинският дял от паркинга стои неизползваем. Зам.-кметът по транспорт на Столичната община Любомир Христов често дава този гараж за пример как столичани не оставят колите си на места, където се плаща повече от таксата за престой в синята зона.
При строежа на нови гаражи с частни инвестиции цените няма да са по-ниски от тези в общинските зони за престой на автомобили, коментират транспортните експерти. Именно заради това проектирането на подземни паркинги е на заден план докато не бъдат завършени буферните гаражи по протежението на метрото от "Надежда" до "Лозенец". След това може да се мисли за нови паркинги, коментира още Любомир Христов.
В края на 2009 г. Столичният общински съвет одобри над 90 места, където е подходящо да се изградят наземни и подземни гаражи. Сред тях са ключови площади, дворове на училища и други места, където е съсредоточен трафикът. Преди месец главният архитект на столицата Петър Диков предложи разработване на проекти за съоръжения на 21 от местата. Очакваният капацитет на всеки от паркингите е между 100 и 300 коли. Решението за старт на проектите предстои да се разглежда от общинарите.