Готвят забрана за продажбата на ютилити клиентски задължения на колекторски фирми

06.06.2017 | 17:35
по статията работи: econ.bg
Скоро и България ще бъде осъдена в Страсбург от потребител за нарушени права при дълг, предупреди зам.-омбудсманът
Готвят забрана за продажбата на ютилити клиентски задължения на колекторски фирми
Снимка: Econ.bg

Доставчиците на обществени услуги разполагат с достатъчно средства и възможности за да си събират сами дълговете. Затова трябва да им се забрани да продават дългове на клиенти на колекторски фирми, предлага институцията на омбудсмана. Това съобщи заместник-омбудсманът Диана Ковачева по време на конференция "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора", която се провежда в "Интер експо център" в София.

На събитието присъстваха председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, председателят на КЕВР Иван Иванов, зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков и зам.-министърът на регионалното развитие Малина Крумова.

"Системата трябва да е чувствителна към нуждите на уязвимите групи, защото бедните хора не трябва да губят и достойнство. Проблемните плащания са системен проблем у нас, който не може да се решава с отделни мерки. Най-важният проблем е този за защитата на правата на уязвимите потребители. Голямата цел на човечеството е справянето с бедността, тя се подкрепя от ООН, от Европейската комисия, трябва да е цел и на българската държава", посочи в словото си Ковачева.

Тя припомни, че България си остава най-бедната в ЕС, а от Еврокомисията бе посочена и като енергийно най-бедната.

Броят на жалбите към омбудсмана расте, по над 20 жалби срещу монополисти, банки и компании за услуги, свързани с проблемни плащания, постъпват всеки ден при обществения защитник, съобщи бившият правосъден министър, сега заместник на Мая Манолова.

Досега от началото на годината са подадени 1 800 такива жалби за нарушени граждански права при просрочени задължения, при които дори се касае за много малък дълг, набъбнал до неузнаваемост и коствал жилището на осъдения.

Ковачева изброи основните причини, за да се стига до там хората да бъдат осъдени за ползвани услуги и докарани до дъното. Това са на първо място бедността у нас, липсата на потребителска култура, несъвършеното законодателство и възползването на доставчиците на услуги от всички тези несъвършенства и празноти.

Сред уязвимите групи, които стават най-често жертва на компаниите за услуги и колекторските фирми, пък са възрастните хора, семействата с деца с увреждания, а също и работещите бедни, които са съществена част от обществото, каза зам.-омбудсманът.

Тя подчерта, че обществените услуги са такива, че хората не могат да се откажат от тях. Електричеството, водата, топлината и телефоните, са услуги на цивилизования свят, хората се нуждаят от такива качествени услуги, които да са на справедливи цени, допълни Ковачева.

По думите й проблемните плащания идват, когато хората не са информирани, не четат договорите си, когато изпитват временни затруднения и не знаят към кого да се обърнат за разсрочване на дълга. Обръщат се към омбудсмана, когато вече са осъдени и са изпаднали в пълна безизходица.

Институцията на обществения защитник е констатирала множество лоши практики към доставчиците на услуги, а също и към колекторските фирми, на които те са прехвърлили дълговете на потребителите. Тя даде като пример случай, при който дългът от 20 лв. - нараства на 110 лв.

Ковачева припомни успехът на омбудсманската институция с приетите от парламента законодателни предложения, които обаче не били достатъчни и затова се инициират нови промени.

"Голям успех е отпадането на правото на арбитражните съдилища да разглеждат потребителски спорове е голям успех. Така се въведоха и изисквания към арбитражите, като ги задължиха да водят регистър. Проблемите, които остават, обаче не са малко", смята заместник-омбудсманът и описа най-фрапиращите нарушения с потребителски дългове към "Топлофикация" София.

Ковачева съобщи още, че от април Съдът в Страсбург е постановил решение за Словения, с която страната е била осъдена за нарушаване на правата на гражданин, чието жилище е било продадено заради потребителски дълг. Сега държавата трябва да обезщети ищеца-длъжник с над 85 000 евро, като заплати и всички разходи по делата.

"България също предстои да бъде осъдена", предупреди бившият правосъден министър. И изреди като причини: Непосилни високи прагове на вноски, таксите на частните съдебни изпълнители, които са непропорционални спрямо доходите, нарушенията на колекторските фирми, тормозът върху гражданите.

"Доставчиците на обществени услуги разполагат с достатъчно средства и възможности, за да си събират сами дълговете си. Трябва да им се забрани използването на колекторски фирми средства срещу длъжниците на ръба на закона. Да се забрани на доставчиците да продават дългове на клиенти на колекторски фирми", е предложението на омбудсмана, представено от Диана Ковачева.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...