Комитетът за защита на потребителите отправи официална молба към Комисията за защита на потребителите (КЗП) да извърши проверки на т.нар. колекторски фирми, които упражняват системен тормоз над българските граждани при събирането на дългове, обявиха от Комитета със съобщение до медиите.
Комитетът за защита на потребителите беше сформиран преди няколко месеца заради липсата на специален закон, регулиращ дейността на тези компании, които оперират без каквито и да било утвърдени правила за комуникация с потребителите.
В молбата е отбелязано, че колекторските фирми имат достъп до Централния кредитен регистър - ЦКР, и могат да поставят оценки за кредитния рейтинг на потребителите и фирмите наравно с други институции като банките например. Комитетът информира комисията, че за няколко месеца е получил множество сигнали за грубо и арогантно поведение от служители на колекторски фирми към граждани - длъжници.
"Сблъскахме се също така и със случаи на потребители, които неправомерно са били обявени в ЦКР като некоректни кредитополучатели именно от такива компании", пише в официалната молба към КЗП.
Комитетът за защита на потребителите напомня, че в България има много длъжници с просрочени кредити и сметки, които са лишени от всякакви инструменти за защита на техните права във взаимоотношенията им с тези фирми. Няма прозрачен начин, който да определя сумите, начислени от колекторските фирми над главницата.
Друга нелоялна практика е умишлено подвеждане на гражданите, включително по отношение на давността на дълговете, смятат от Комитета за защита на потребителите.