Даването на шофьорски книжки е момент, който трябва да излезе от компетенцията на държавата и тя да остане само да контролира този процес. Това каза председателят на Съюза на българските автомобилисти и Българска федерация по автомобилизъм Георги Янакиев, цитиран от Агенция "Фокус".
Според него даването на книжки трябва да излезе в организации и фирми, които са достойни за това, а държавата да ги контролира. Янакиев заяви, че в някои страни - например Австрия, с въвеждането на нови правила и закони, са постигнали до 45% намаление на загиналите по пътищата. Именно такова е било предложението на експертите преди време - за въвеждане на допълнителни дообучителни часове за младите шофьори.
"Това задължително дообучение от 8 - 10 часа в Австрия и във Франция даде до 45% намаление на случаите. За съжаление старият парламент не прие предложенията на експертите. Младият водач, който има книжка от три месеца, трябва да бъде дообучен", заяви той. Янакиев посъветва управниците да се вслушват в експертите, "защото те са хора, които имат опит".
Самосъзнанието, самодисциплината и засиленият контрол са сред най-важните фактори на пътя, допълни Янакиев. По думите му - цифрата на жертвите по българските пътища е над 1200 годишно. В световен мащаб от 2001 години до днес загиналите в катастрофи са 11 милиона души.
"Особено сега през летния сезон, когато движението е по-интензивно, аз искам да призова за самосъзнание и самодисциплина. Това е един от най-важните фактори. Ясно е, че държавата не би могла да постави полицай на всеки метър или на всяко кьоше. Човек, когато се качва в автомобила, той трябва да има абсолютното съзнание и самоотговорност, че в неговите ръце е поверен животът на няколко човека, че той може да стане причина да загинат хора и извън автомобила", каза председателят на съюза на Българските автомобилисти.
Според него засилването на контрола е също добра превантивна мярка, която се наблюдава в последно време. "Санкциите са много строги и ще стават още по-строги" - каза той. Янакиев се обърна към водачите с призива по-добре да намалят газта, отколкото да създават проблеми с КАТ, с отнемане на книжки, с точки, актове и други. Загубите от автомобилни катастрофи са големи и в материален аспект.