Хората ще могат да следят по електронен път движението на жалбите си, подадени в Комисията за защита на потребителите (КЗП) във всеки един момент, където и да се намират. Това ще е възможно след модернизация на работата на Комисия зa защита на потребителите (КЗП). Оптимизирането ще стане в рамките на проекта „Модерни и интегрирани административни услуги в Комисията за защита на потребителите". Той се осъществява по Оперативна програма „Административен капацитет" и е съфинансиран от Европейския социален фонд. Общата стойност на проекта е 600 711 лева. Новата система ще започне да функционира в началото на 2011 година, съобщиха от Комисията.
Електронната обработка на жалбите ще спести тонове хартия на ведомството и ще направи работата по-бърза и ефективна.
"През 2009 година в Комисията за защита на потребителите са постъпили близо 12 000 жалби. Направени са близо 10 000 инспекции, като в 70% от тях са решени проблемите на гражданите", коментира Иван Бъчваров, главен секретар на КЗП. Това означава, че 7000 българи, потребители на стоки или услуги, са били заинтересовани да бъдат своевременно информирани за развитието на жалбите си, а доставянето на тази информация е отнемало ценно време, трудов и материален ресурс. Съвременните технологии позволяват на Европейските институции да работят много по-ефективно, като пестят както своето, така и времето на гражданите.
Ако някоя жалба се забави неоснователно дълго, гражданите своевременно ще могат да разберат кой служител на Комисията работи по нея. Персоналната отговорност пък ще бъде естествен стимул за служителите да повишат качеството на работата си.
За хората, нямащи достъп до Интернет, старата система за подаване на жалби на място ще продължи да функционира.
"Като запазим и възможността гражданите да подават жалби по познатия начин, избягваме опасността да изолираме от процеса възрастните и социално слабите хора", уточнява Иван Бъчваров.
Високата активност е едно от постиженията на гражданското общество у нас през последните години и за да запознае гражданите с предстоящите промени, Комисията ще проведе поредица от дискусии в цялата страна. На тях, освен домакините от КЗП, ще присъстват и представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на конкуренцията, Държавната агенция по метрология и технически надзор, както и други представители на общинската и държавна власт.
В дискусията активно участие ще вземат представители на неправителствени потребителски организации на туристическия бранш, както и много други обществени организации. Дискусиите ще се провеждат в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Монтана.
Според последния отчет за работата на Комисията за защита на потребителите българите страдат най-вече от негодна комуникационна техника като мобилни телефони или компютри, като жалбите за тези стоки представляват над 30% от всички подадени.
Статистиката сочи също, че броят на жалбите, подадени по електронен път, е нараснал 6 пъти спрямо 2006 година. Очакванията на експертите са с развитието на онлайн търговията в България, делът на жалбите, касаещи качеството на тази услуга, да се увеличи.
За потребителите на такъв тип услуги, електронното подаване на сигнали е от особена важност. Задълбочаването на икономическата криза и липсата на достатъчно средства за инвестиции в обучение на персонала на търговците най-вероятно ще доведе до по-висок брой недоволни от качеството и на тези услуги.