Бонус-малус системата за диференцирано плащане на задължителната застраховка за шофьорите „Гражданска отговорност” ще може да заработи чак в края на 2013 г. Причината е, че все още не са приети необходимите промени в Кодекса за застраховането. Това каза Борислав Богоев, зам.-председател на Комисията за финансов надзор (КФН) при откриването на изложба по повод 130 години от началото на застрахователното дело в България, информира в. "Монитор".
Промените ще станат факт най-рано през първото тримесечие на следващата година. Между 6 и 8 месеца след това ще може да заработи и самата система, поясни зам.-председателят на КФН. Промените в законодателството закъснявали, защото се подготвяла европейска директива, която също трябва да залегне в кодекса. Тя е свързана с изискванията за платежоспособност на застрахователите.
Предложението за въвеждане на диференцирано плащане по "Гражданска отговорност” беше внесено за разглеждане в парламента с промени в Кодекса за застраховането още през миналата година. Тогава обаче депутатите отхвърлиха целия проект заради текста, който предвиждаше шофьорите да плащат на една вноска премията по задължителната полица.
Сега са подготвени нови текстове, които предстои да бъдат внесени за разглеждане в парламента.
От застрахователния бранш още през миналата година предложиха модел, по който може да работи системата за диференцирано плащане на „Гражданска отговорност”. Според него цената на застраховката ще се определя на базата на коефициент. Той ще зависи от два критерия. Единият е свързан с това дали с автомобила е била причинена катастрофа, или не. Вторият пък ще се определя от точките, които шофьорите имат в талоните си.
Според идеята коефициент 1 ще имат водачите, които не заслужават нито отстъпка, нито оскъпяване на цената на полицата. Ако цената на „Гражданска отговорност” е 200 лева, а коефициентът на шофьора е 0,9, той ще получи 10% отстъпка от цената. Ако коефициентът му обаче е 1,5, той ще плаща с 50% по-скъпо.