До 10 юли трябва да е готов Планът за действие във връзка със спрените мерки по САПАРД

03.07.2008 | 16:32
по статията работи: Лили Бончева
KPMG ще прави допълнителен одит Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Ще се оптимизират интернет страниците на ведомствата, отговорни за усвояването на евросредствата
До 10 юли трябва да е готов Планът за действие във връзка със спрените мерки по САПАРД

До 10 юли трябва да е готов Планът за действие във връзка със спрените от Европейската комисия мерки по предприсъединителната програма САПАРД. Работна група, под ръководството на Министерството на земеделието и храните, трябва да подготви документа, а Агенция САПАРД да започне неговата незабавна реализация. Това е записано в доклад на вицепремиера Меглена Плугчиева за напредъка по усвояване на средствата от ЕС и отчет за изпълнение на мерките по Плана за действия за предприемане на корективни действия в хода на прилагането на предприсъединителните програми и структурните инструменти на Общността. Документите бяха разгледани на оперативното заседание на Министерския съвет, съобщи правителствената информационна служба.

Правителството реши министърът на финансите спешно да възложи на одиторската фирма KPMG извършването на допълнителен одит на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” (ФРПИ). Той ще включва одит на транзакциите и на конфликт на интереси в текущо изпълняваните проекти по програмите ФАР и ИСПА от фонда, както и дейности и операции на Изпълнителната агенция по ФАР в МРРБ по проекти, на които бенефициент е фондът. Ще бъдат направени и одити за изпълнение на дейността и на транзакциите на ФРПИ за 2007 г. като разпоредител с бюджетни средства, както и за конфликт на интереси през същия период. Одиторите трябва да изготвят междинен доклад, включително и за 10-те спрени от финансиране проекти по ФАР с бенефицент ФРПИ. Окончателният одитен доклад трябва да е готов до 10 септември т. г.

В анализа на вицепремиера Меглена Плугчиева се посочва, че за преодоляване на ситуацията с европейските програми е необходима пълна концентрация и координация на усилията на цялата администрация, ангажирана с управлението и усвояването на средствата от европейските фондове.

Основните проблеми при изпълнението на оперативните програми са свързани с административния капацитет, както на ниво административни структури – управляващи органи и междинни звена, така и на ниво бенефициенти. Необходимо е опростяване на правилата за изпълнение на отделните програми и засилване на прозрачността и информираността при реализирането им. В доклада на заместник министър-председателя се подчертава, че нерешен остава и проблемът с финансирането на дейности на общините преди сключване на договорите с управляващите органи, както и за пълно приключване на проекта от общините, преди получаването на окончателно плащане по проекта. Нужно е и получаване на положителна оценка на съответствието на системите за управление и контрол за управляващите, сертифициращия и одитиращия орган.

На оперативното заседаниe министрите обсъдиха и доклада за укрепване на административния капацитет на структурите и звената, отговорни за управлението на финансовия ресурс от ЕС. Обобщената информация на междуведомствената работна група сочи, че са необходими допълнителни щатни бройки за звената, отговорни за еврофондовете. За да се избегне увеличаване на щатното разписание в държавната администрация предложението е да се извърши вътрешно преструктуриране в системата на съответното ведомство. Екипите, които в момента работят по програма ФАР след приключване на дейността й, ще бъдат пренасочени към отделните оперативните програми.

Работната група предлага допълнителните бонуси за стимулиране на служителите да се дават веднъж годишно. Те ще се разпределят чрез диференциран подход. Максималният размер на премията за един служител може да бъде не по-голям от основната му годишна работна заплата. Заплащането на бонусите ще се извършва след решение на Министерския съвет въз основа на Годишния доклад за напредъка по оперативните програми, внасян от заместник министър-председателя. Всеки месец вицепремиерът ще докладва и за обучението в отделните звена.

По мерките за подобряване на прозрачността и информираността междуведомствената работна група предлага:
  • на заглавната страница на видно и лесно място да бъдат публикувани обявленията за новите процедури по оперативните програми;
  • да бъдат създадени и публикувани ясни и обективни правила за кандидатстване на “разбираем” език;
  • да се публикуват групите потенциални бенефициенти по оперативните програми;
  • за максимална прозрачност и за улеснение на бенефициентите със старта на всяка процедура да се публикуват всички необходими документи за кандидатстване;
  • още на заглавната страница да са видни сроковете за подаване на проектни предложения;
  • в момента на обявяване на съответната процедура да бъдат публикувани вътрешните правила за работа на оценителните комисии и всички документи, свързани с тяхната работа (таблиците за оценка, методиката за оценка и др.);
  • да се публикуват симулационни модели за стъпките за подготовка и движение на проектите по съответната оперативна програма, както и сравнителни таблици за административно съответствие, които ще позволят на бенефициентите да преценят дали правилно са подготвили проектните си предложения;
  • публикуване на отделните етапи на оценка на проектните предложения;
  • да се поместват най-често срещаните грешки в подаваните проекти, които да послужат за ориентир при подготовката на проектните предложения;
  • да се публикува график на провежданите в страната информационни дни за откритите процедури по всяка ОП; целта е максимално широко да се информират всички заинтересовани лица за провеждането на информационните дни и възможностите за кандидатстване по откритите процедури;
  • да се публикува на портала www.eufunds.bg общ календар на информационните дни, провеждани от всички управляващи органи;
  • да има постоянна версия на английски език, която да съдържа всички новини и основните документи;
  • на видно място на сайта да се виждат контактите на административното звено, ангажирано с управление на средствата от ЕС;
  • да се публикуват докладите за напредъка по оперативните програми до отделни институции;
  • да се публикуват съставът и решенията на Комитета за наблюдение към съответната ОП, включително контакти за кореспонденция с членовете на Комитета за наблюдение;
  • задължително да се публикува на видно място на сайта индикативна годишна работна програма по ОП за текущата година;
  • в съответствие с инициативата за прозрачност на ЕК на сайта на всяка ОП да се публикуват списък с имената на бенефициентите, на одобрените за финансиране проекти и размерът на отпуснатите средства;
  • цялата актуална информация да се подава към електронния портал на Министерството на финансите - www.eufunds.bg ;
  • на сайта на всяка оперативна програма да има линкове към другите ОП и да се направи регистрацията им в Интернет търсачката www.google.com.
До 10 юли интернет страниците на административните структури, отговорни за управлението на средствата от ЕС, трябва да бъдат стандартизирани и унифицирани. На тях трябва да бъде поместена информация за стъпките при подготовката на проектите и да бъдат посочени симулационни модели.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 31.12   406 г. – Германските племена вандали, свеби и алани преминават река Рейн и заемат Галия. 1600 г. – Английската кралица Елизабет I създава Източноиндийската...