Видът на осигуряването за самоосигуряващите се лица може да се променя за всяка календарна година, ако е подадена декларация по утвърден образец до изпълнителния директор на НАП. Срокът за подаване на документа е до 31 януари на всяка година, припомнят от Националната агенция по приходите (НАП)
Саомоосигуряващите се лица мога да избират как да се осигуряват. Това може да стане като изчисляват осигурителните си вноски по по-висок процент и като се ползват от всички осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица, или да внасят осигурителни вноски на по-ниския процент за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт.
В 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си, като подават декларация в компетентната териториална дирекция.
При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през календарната година същите не могат да променят вече избраният и декларираният вид осигуряване.
Декларациите се подават в офисите на НАП лично или чрез упълномощено лице или по пощата с обратна разписка.