Последният доклад на Европейската комисия за цените на леките автомобили показва, че през 2010 г. в Европейския съюз като цяло цените им са спаднали в реално отношение с 2.5%. Препоръчителните цени
на производителите за новите леки автомобили също леко са се доближили. Тези дългосрочни тенденции в цените подкрепят решението на Комисията от миналата година, че съществуването на специфични
правила за конкуренция за продажбите на нови леки автомобили, повече не е оправдано.
"Хубаво е да видим, че потребителите в Европа се възползват от конкуренцията на пазарите за продажба на нови леки автомобили и че продължават да се ползват от значително намалели в реално отношение
цени. Фактът, че разликите в цените между държавите-членки са намалели още повече, е положителен индикатор за трансгранична конкуренция. Също така съм удовлетворен от това, че за пръв път от десет
години насам реалните цени в целия ЕС на услугите за ремонт и поддръжка са спрели да се покачват — знак, че секторът е разбрал новите правила на играта" заяви Хоакин Алмуния, заместник-председател
на Комисията, отговарящ за политиката по конкуренция.
Като цяло, разликите между държавите-членки в цените на пътническите леки автомобили са намалели, както са посочени в списъците с препоръчителни цени на производителите. Но в някои случаи разликите
остават големи, което означава големи икономии за потребители, които извършват покупки зад граница. В еврозоната показателят за ценовата разлика остава непроменен.
Ценовият индекс на ЕС за леки автомобили (отразяващ номиналните цени, платени от потребителите, включително търговски отстъпки, ДДС и такси за регистрация) е нараснал само с 0.3% срещу 2.8%
повишение на общите потребителски цени, което означава забележителен спад в реалните цени на леки автомобили с 2.5%.
Общо 24 държави от ЕС отбелязват спад в реалните цени на леките автомобили. Цените са били стабилни в други две държави (+0.2% в Италия и Малта), като са се повишили в Португалия (+2.6%). В
последния случай обаче трябва да се отбележи, че през предходната година купувачите са се възползвали от спад в реалните цени на леките автомобили (–6.7%), който е по-голям от средния.
Спадът в реалните цени беше особено силно изразен в Словакия (–17.4%), България (–13.5%), Словения (–11.6%) и Чешката република (–9.0%). В Полша те са се повишили с 5.6%. При големите пазари
реалните цени са се понижили най-значително в Обединеното кралство (–3.7 %), докато в Германия, Испания и Франция намаленията на цените са по-умерени (съответно –1.9%, –1.6% и –0.9%).
Спадът в реалните цени на леките автомобили в ЕС е продължение на тенденция, наблюдавана от повече от десетилетие, което показва че конкуренцията между производителите на леки автомобили на пазара
на нови автомобили работи.
Реалните цени за ремонт и поддръжка, които през последното десетилетие се увеличиха с повече отколкото равнищата на общата инфлация, не се повишиха през 2010 г.