Превенцията на проблемните плащания е важен проблем, който трябма да намери своето разрешение. Трябва постепенно да дадем възможност на всички свои граждани да могат да плащат разходите в ютилити сектора.
Конфликтът цени - покупателна способност. Какво е решението - баланс на интересите на страните.
Това заяви доц. Иван Иванов, председател на КЕВР по време на провеждащата се в Интер Експо Център Конференция "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора", организирана от Новините Груп.
Ролята на КЕВР при ценообразуването е да намалява и премахва изкривяванията на пазара на тези усуги.
Например - до 2015 г. се изкпуваше всичката конегеративна енергия без това да е необходимо за системата. Само за това НЕК плащаше 650 млн. лева.
След като регулаторът ограничи това изкупуване, сега тези разходи са за 414 млн. лева. По този начин НЕК възстановява финансовата си стабилност.
Друг проблем - от ВЕИ източници се изкупуваше енергията през цялата година, когато това дори не е неолбходимо.
КЕВР цели намалява тарифните деформации в сектора. Кросубсидирането, което съществува между топлиннната и ел енергия от когенерациите. Това не среща съгласието на Топлофикациите, но е в интерес на потребитерите.
Чрез промяна на правилата за търговия с ел. енергия - създаването на енергияйна борса на 16 януари 2016 година търговията върми вече на пазарен принцип. Скоро ще се въведе търговия на ел енергия в рамките на деня.
"Нашите решения са от дългосрочна полза за потребителите - чрез въвеждане повсеместно на пазарни принципи. Така се гарантира устойчовост на цените", заяви още доц. Иванов.
По думите му принципите при определянето на цените - стриктно спазване на нормативната уредба.
Решенията трябва да бъдат справедливи и прозрачни. Всички решения могат да бъдат видени при нас, посочи още той.
Най-често всички са недоволни от нашите решения, тъй като се стремим да намерим баланс на всичките интереси.
Няма нито едно дружество, което да е доволно от решенията на КЕВР. Вълко Червенков се е върнал в българската енергетика казват от едно дружество, искащо пореден скок от 20 процента на ел енергията.
Цените трябва да зависят от стойността на услугата. Но при забавяне на увеличение, НЕК изпадна в технически фалит. В момента НЕК има вече печалба от 30 млн. лева.
Устойчивост на услугите - трябва да се погрижим и за финансовата стабилност на дружествата, които предлагат тези услуги.
Комисията винаги е под силен корпоративен натиск за повишаване на цените. От друга страна са потребителите.
Такъв натиск внушава у хората усещането че цените на току парно и вода могат да намаляват - което противоречи на икономическата логика.
Такъв натиск създава и недовирие у гражданите към институцията КЕВР.
Трето - очевидно че такъв натиск пречи на регулатора да осъществява работата си спокойно.
Що се отнася до произведените фалшиви новини за двете решения за повишаване на цената на газа от тази година - от 1 януари и от 1 април, че с първото решение цената е умишлено задържана заради изборите. Но цената на газа се актуализира на 1-во число на тримесечието.
Регулаторът не може да се намества в ценооразуването - ние единствено промеряваме дали цената отговаря на Наредба номер две за определяне на цена. можем само ако има надвзет приход от Булгаргаз, да регулираме това в цената през следващия период.
ние спестихме на българите през първото тримесечие 27 млн. лева.
Цената от 1 април - тук вече нямахме никаква възможност, тъй като беше изчерпан надвзетият приход - а и паралелно с това имаше скок на цените на световните борси. Съгласно договора в ценообразуването на природния газ присъстват цените на съпътстващите горива като газьол мазут и т.н. - не можехме нищо повече да направим.
97,4 процента на природен газ у нас е внос, а България не може да влияе върху международните цени.
Предстои либерализиране и на газовия пазар - до две години всички играчи трябва да излязат на свободния пазар, а пълната либерализация трябва да стане до пет години - както и по искане на еврокомисията.
Тогава КЕВР вече няма да влияе върху цените на продукта, а само върху цените за преност по мрежите. Допълнтелно ще определя и добавката Отговорност към обществото. Ще продължим да издавамче лицензи и да извъшваме контрол върху свободния пазар.;
Мерки за уязвимите потребители. Трябва тези хора да бъдат във фокуса на вниманието - но като правна мярка в социалното министерство. Съгласно третият енергиен пакет - всяка страна от ес трябда да подсигури уязвимите групи преди да пристъпи към пълна либерализация на пазара. Два вида мерки - финансови мерки и нефинансови - непряко заплащане. Става дума за енергийно уязвими потребители, а не за енергийно бедни. за тях всички комунални мерки са проблемни.
Уязвимите - това са хора с 90 процента липса на работоспособност. Семейства с деца с увреждания, които имат нужда от външна помощ.
Един вариантт за това е въвеждането на разсрочено плащане. Друг вариант е всички да плащат някаква добавка, с която да се помага на енергийно уязвимите. Но така ще се разшири самата група на уязвимите.
Трети вариант е подпомагане чрез държавния бюджет. За това ще са нобходими около 140 млн. лева, които да се изплащат от бюджета чрез социалното министерство.