Фирмените кредити със срок на изплащане над 5 години са нараснали с 10% през изминалата година спрямо предходната. Това става ясно от данни на Института за икономически изследвания при БАН.
Специалисти обясняват, че причината за това се дължи на икономическата криза, която е принудила фирмите да търсят по-голяма гъвкавост при изплащане на задълженията и е подтикнала бизнеса да предпочита дългосрочното финансиране. Също така през периода 2008-2009 г. се е увеличило инвестиционното търсене.
Изследването показва, че 63,6% от дългосрочните бизнес кредити са били съсредоточени в три сектора. Това са "Търговия на едро, ремонт на автомобили и мотоциклети” с 32,3% от общия обем, следван от "Преработвателна промишленост”, на която се падат 19,7% от отпуснатите парични средства и „Строителство” с 11,6%.
Оставащите 36,4% се разпределят между 14 други сектора в икономиката, като на всеки се пада средно по 2,62%, съобщава в. „Монитор“.
От данните става ясно още, че 58,2% от всички дългосрочни бизнес кредити са били отпуснати на предприятия с персонал между 10 и 49 човека. След тях най-активни са фирмите с 50 до 250 заети. Най-малък е процентът на компании с над 250 служители, като само 1,8% от тях са използвали този начин на финансиране. 16,4% от фирмите, в които работят до 9 заети, са взели дългосрочни кредити.
При този тип заеми най-активни са предприятия, опериращи на вътрешния пазар. Едва една пета от фирмите, теглили дългосрочни заеми, работят за европейски пазари и 10,9% за световни.
Кредити над 5 години се теглят най-вече в Североизточна (29,1%) и Южна Централна България (25,5%).
72,7% от този тип заеми са предоставени на фирми с над 250 000 лв. оборот. 43,6% от общия обем кредити са били предназначени за предприятия с над 1 млн. лв. оборот.
Докладът на БАН посочва, че между фирми, работещи на местния пазар и експортно насочените, съществува неравенство по отношение на търсенето на финансиране. Икономистите посочват, че увеличението на износа и БВП не може да покрие постоянния недостиг от парични средства на предприятията, насочени към външни пазари.
Потребители на дългосрочните бизнес кредити са най-често производствените фирми (41,8%), следвани от търговците (32,7%) и работещите в сферата на услугите (21,8%).
Краткосрочните заеми пък най-често се вземат от дружествата, работещи в сферата на услугите (39,3%), следвани от производствените фирми (32,1%) и търговците (26,8%). Най-активни са предприятията с персонал от 10 до 49 човека (58,9%). На второ място са фирмите с до 9 заети с 23,2%, а на големите компании с над 250 заети лица, се пада 5,4% от общия дял на отпуснатите кредити със срок на изплащане до 1 година.
Най-активно краткосрочни заеми са теглили предприемачите в Югоизточна България. След тях се нареждат фирмите от североизточните части на страната (21,4%) и Южна Централна България (19,6%).
Отрицателните финансови резултати на фирмите не оказват влияние върху решението на банките да отпускат парични средства в 12,5% от случаите, сочат още данните.