Държавата и "Лукойл" се скараха за цената на дизела

16.03.2011 | 17:04
по статията работи:
Трайчо Трайков и шефът на компанията влязоха в словесен спор. Експерти започват да търсят възможности за намаляване на цените на горивата
Държавата и "Лукойл" се скараха за цената на дизела

С между 15 и 20 стотинки ще падне цената на литър дизелово гориво, ако правителството приеме три предложения на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), заяви нейният председател Миролюб Столарски. Първото предложение е да отпадне биокомпонентът в дизеловите горива, като само от тази мярка цената може да падне с 15 стотинки.

Биокомпонентът в дизоловото гориво е 3%, което го оскъпява с около 53 лева за 1000 литра или 5,3 стотинки на литър. Предложението на асоциацията е да се махне този биокомпонент, за да се облекчи натоварването с тези 53 лева за 1000 литра.

Останалите две мерки предвиждат отпадане на акциза върху биодизела и изравняване на дяловете между държавата и производителите в 90-дневния резерв на горивата. До вторник следващата седмица държавата трябва да реши кои от предложените мерки са приложими.

Предстои вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков да разговаря с еврокомисар Алгидрас Шемета, отговарящ за данъчната политика, одит и борба с измамите, за възможността България да предприеме тези действия с оглед намаляване на цените, информира пресцентърът на МС.

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков обясни, че въпреки ниския акциз на горивата у нас, оскъпяването идва от високата производствена цена. По думите му държавата не може да контролира тази цена през намаляване на печалбата на производителя.

Не е възможно държавата да каже на едно частно предприятие какъв да е размерът на печалбата му. Ако той обаче е много висок, при един нерегулиран, свободен пазар, какъвто е този на горивата в България, би трябвало останалите доставчици, възползвайки се от тази висока норма на печалба, с малко по-малка норма да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми, каза министърът.

Относно възможността за намаляване на акциза на бензина финансовият министър Симеон Дянков обясни, че тази процедура не си заслужава, тъй като минималният акциз е 4 евро на 1000 литра, което означава, че понижаването ще бъде с по-малко от стотинка на литър.

По думите на Дянков още в началото на срещата е станало ясно, че две теми - "акциз" и "ДДС", няма да се коментират, тъй като акцизът е заложен в договореностите с ЕС, а ДДС се връща на фирмите.

Генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев определи като произволно твърдението на министър Трайчо Трайков, че производствената цена на дизела у нас е висока. Според Златев в България горивата са на едни от най-ниските цени в Европа, предаде Dariknews.bg.

До края на пресконференцията Трайков още един път заяви, и то по-категорично, че производствената цена на дизела в България е висока и по пазарните правила трябва да се компенсира с внос. Подкрепям превозвачите да могат да внасят гориво при облекчени процедури и спазване на митническите закони, каза министърът. Облекчаването на възможностите за внос е едно от исканията на транспортните фирми. В момента това на практика е невъзможно, тъй като трябва да регистрират данъчен склад, което оскъпява услугите. След изказването си Трайков напусна пресконференцията, преди да е завършила, информира Дневник.bg.

След края на пресконференцията Валентин Златев коментира пред журналисти:

Министърът (Трайчо Трайков - бел.ред.) казва: Ако махнем акциза, е много висока производствената цена. А защо не маха и ДДС-то. Крайният покупател в крайна сметка купува с акциз и ДДС, с екотакса, с пътна такса, включително с тези неща, за които говорят колегите от транспортния бранш. И те са прави да поставят това нещо: оскъпява биодизелът, смесването влошава качеството, така е, евродиректива е. Но защо предишното българско правителство, когато е договорило акцизите с Европейския съюз, не е направило както е навсякъде в Европа, да ги договори с 30% по-евтино и тогава дизелът ще е по-евтин.

И второ, какво значи министър да казва „Аз подкрепям", кой в България забранява вноса? Проверете на митниците, има над двеста и няколко вносители в България. Но държавата казва трябва да има ред: регистрирайте си складове, обявете къде карате горивата и ги внасяйте. Какъв е проблемът да се внася в България? Внася се непрекъснато гориво - от Гърция, от Румъния и така нататък. Това е абсолютно несъстоятелна теза.

По разпореждане на премиера Бойко Борисов работна група от експерти ще анализира възможностите и ще предприеме мерки за намаляване цените на горивата в страната. Това стана ясно още по време на проведената среща.

Трябва да направим всичко възможно чрез вътрешни резерви да намалим цените, заяви пред участниците в срещата Борисов.

По отношение на компаниите и на горивата трябва да се търсят повече механизмите на Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да проучва дали има злоупотреба с господстващо положение на пазара. Това каза пред журналисти председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев на въпрос за желанието на български транспортни фирми комисията да регулира и цените на "Лукойл".

Това не е предмет на нашето регулиране към този момент и не мисля, че ние би трябвало да регулираме цените, по които "Лукойл" като рафинерия произвежда и доставя на едро горивата, отиващи по бензиностанциите, посочи Семерджиев.

Той завърши с това, че обхватът на регулирането в енергетиката е описан ясно
в директивите на ЕС и те се отнасят главно към електроенергийния и към газовия сектор, предаде БТА.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 16.12   955 г. – Започва понтификатът на папа Йоан XII. 1653 г. – Оливър Кромуел става лорд-протектор на Англия, Шотландия и Ирландия. 1740 г. – Избухва Войната...