Служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков е прекратил обществената поръчка за доставката на 35 едноетажни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места за 1.1 млрд. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), съобщи Министерството на транспорта.
Обявената причина от министерството е, че комисията, която е разглеждала подадените две оферти в откритата на 26 януари процедура по обществената поръчка, е установила, че предложенията в техническите спецификации на двата участника не отговаряли на заложените изисквания, свързани със сроковете за доставка, сертифициране, както и други технически детайли за въвеждането в експлоатация на влаковете.
Двете оферти бяха подадени от две компании - полската "Песа" (Pesa) и чешката "Шкода транспортейшън" (Skoda Transportation). "Шкода" обжалва поръчката заради спорни технически спецификации и изисквания за доказан опит, които според компанията са дискриминационни. Комисията за защита на конкуренцията прие жалбата за основателна и така търгът трябваше да започне отначало с променени условия. "Шкода" предложи цена 617.82 млн. лв., като цената на един мотрисен влак излизаше 17 652 000 лв. Офертата на "Песа", която доставя трамваите в София, беше 822.5 млн. лв., като един мотрисен влак струва 23.5 млн. лв.
Транспортното министерство допълва, че преминава към пряко договаряне за доставката на 35-те електрически нулевоемисионни мотрисни влака заради "спецификата и сложността на проекта за модернизиране на железопътния подвижен състав".
По думите на Гвоздейков ще бъдат поканени на преговори "широк кръг от участници, за да постигнем максимална конкуренция". Допълва, че за да се гарантира прозрачност, ще бъдат поканени представители на Европейската комисия да наблюдават преговорите.
Най-голямата и скъпа обществена поръчка на Министерството на транспорта за доставка на нови влакове - 20 електрически влака тип "пуш-пул" (push-pull) за 1.2 млрд. лв. по ПВУ, също беше прекратена и бешепродължена с пряко договаряне, като в момента текат преговори с испанската компания Patentes Talgo SL". Тази поръчка се проверяваше от Европейската комисия заради участието на китайска компания, която получава субсидии от китайската държава, което не е разрешено в ЕС.