Министерският съвет (МС) прие Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност, в България за периода 2012-2014 г. Това става ясно от информацията на пресцентъра на МС. Предвижда се програмата да се реализира до 2020 г, като тя е разделена общо на 4 етапа.
В плана е заложено въвеждане на преференциални такси при първоначална регистрация и регламентиране на категориите електрически превозни средства (ЕПС) и хибридни превозни средства (ХПС) и ускорено изграждане на зарядна инфраструктура за тях. Според информация на Дарик радио субсидия от 5000 лева се предвижда да получава всяко физическо или юридическо лице за първия закупен електромобил, а за покупка на хибридна кола - да получава 2500 лева.
До няколко години държавата трябва да е способна да осигурява еднократни субсидии за покупка на електромобил или хибрид. Поради ограничените възможности на бюджета като възможен източник на финансиране е посочена търговията с парниковите емисии. Колко покупки на еко превозни средства ще се стимулират, ще се решава за всяка година според финансовите възможности. Ще бъде обмислено и въвеждането на преференции за годишния данък на автомобилите според екологичните им характеристики, като за електромобилите се предвижда освобождаване от този данък, а за хибридите се предлага да не се плаща минимум 5 години.
В плана се предвижда въвеждане на инструмента „зелени” обществени поръчки, при които обществените поръчки са с екологични изисквания, както и предприемане на действия за проучване и анализ на възможностите и въздействията от въвеждането на преференции за годишния данък на автомобилите в зависимост от екологичните характеристики на превозните средства.
Целите и действията в документа са групирани в няколко основни области: стимулиране производството на електрически и други екологични превозни средства в България, включително на окомплектоващи изделия и части за тях; стимулиране на научноизследователската и развойната дейности за развитие на екологичните превозни средства и системи за зареждане, като се осигури финансова подкрепа за насърчаване на изследванията в нови технологии и материали, свързани с развитието на устойчива мобилност и др.